A Ford 2030-tól teljesen átáll az elektromos autók gyártására Európában
A Ford szerdán bejelentette, hogy 2030-tól kezdve felhagy minden belső égésű motorral felszerelt autó árusításával az európai és a brit piacon, vagyis a kontinensen belül a kínálata száz százalékát elektromos modellek teszik majd ki. Ezen felül 2026-ig minden Ford személyautónak bevezetik az elektromos vagy a plug-in hibrid változatát.
Az autógyártó cég 2025-ig globálisan 22 milliárd dollárt fektet az elektromos autókhoz kötődő technológiákba – a Ford európai elnöke, Stuart Rowley a Financial Timesnak elmondta, arra számítanak, hogy a gyárból kiguruló autóik többsége 2026-ra már akkumulátoros meghajtású lesz.
A 2030-as céljával így a Ford a legnagyobb autógyártó, amely az elektromos átállás mellé tette le a voksát: a Fordnál kisebb piaci részesedéssel rendelkező Volvo az ígéretek szerint 2030-ra globálisan is teljesen átáll az elektromos autók gyártására, míg az Európából 2017-ben kivonult General Motors 2035-re tervezi azt, hogy minden személyautója kibocsátásmentes lesz.
A Ford továbbá minden haszongépjárművéből biztosít majd elektromos és hibrid változatokat 2024-ig, de a nagyobb modellek esetében egyelőre nem tűzött ki olyan céldátumot, amelytől kezdve kizárólag elektromos verzióban lehet őket kapni. A cég várakozásai szerint 2030-ra a kisteherautók és a pickupok eladásainak kétharmadát az elektromos és a hibrid modellek teszik majd ki.
A cég összes európai motorgyártó üzemének át kell állnia az elektromos érára, de azt egyelőre nem árulták el, hogy a Ford saját akkumulátorokat gyárt majd az autóihoz, vagy külső beszállítótól szerzi be azokat.
A Ford a Volkswagennel kötött szövetséget annak érdekében, hogy a kifejlesztett elektromos és az önvezető technológiákat megosszák egymással, így csökkentsék az innovációs költségeiket. Ennek az egyik első nagy eredménye lehet a Mustang Mach-E elektromos crossover SUV, amelynek első modelljeit heteken belül leszállítják jelenlegi gyártási helyén, az Egyesült Államokban – a modell európai gyártása 2023-ban, Kölnben kezdődhet meg.
Európában tavaly már 10 százalékos volt az elektromos vagy plug-in hibrid modellek aránya az eladott autók között, ezzel a kontinens átvette a vezetést Kínától mint a világ legnagyobb akkumulátorosautó-piaca. A további szabályozások valószínűleg hamarosan a többi autócéget is arra ösztönzik majd, hogy álljon át az elektromos autók gyártására – Nagy-Britanniában például 2030-tól tilos lesz benzines vagy dízelautókat árulni, míg 2035-tól kizárólag elektromos autókat lehet majd kapni az országban.
* * *
Az Energiahajó legújabb részében szakértőink arról vitáznak majd, hogy ki áll nyerésre Európa energiaellátásáért folyó harcban, és vajon milyen arcát fogja nekünk mutatni az orosz medve a következő években? Február 22-én, hétfőn 18:00-tól Facebook Live-on. Ne maradj le!
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: