Hallod, Mikrobi? Küldjél már egy üdvözlőlapot meg egy kupont a keményen dolgozó kisembernek!
Az Egyesült Államok a koronavírus-járványon kívül munkaerő- és áruhiánytól is szenved. A cégtulajdonosok igyekeznek is a munkavállalók a kedvében járni: például úgy, hogy kézírásos postai levelezőlapon hálálják meg a munkájukat. Járvány van, nem lehet iPhone-t kapni, alig-alig vannak alkalmazottaim, de neked, drága Howardom, örökké hálás vagyok mindenért, csókol anyád, Lujza.
Ha a gondolattól, hogy ilyen bizalmas(kodó) viszonyba kerülhetsz a főnököddel, a hideg futkos a hátadon, vigasztaljon a tudat, hogy a főnök sosem látta ezt a levelet. Igen, az ő ötlete volt, és az ő kézírása van a papíron, de sem kézzel sem tollal nem érintette a levelet. (Hát csak nem vesztegeti kézírásra a drága idejét, ha fordíthatja másra?) Márpedig fordíthatta, mert a hálaadást sem s. k. intézte, hanem kiszervezte egy robotikai cégnek.
130 kézírás-felismerő hálagép
A hálaadó robotnak (gratitude robot) nevezett gépeket egy phoenixi cég, a Handwrytten gyártja és működteti. A vezérigazgató David Wachs 2014-ben alapította a képeslapküldés-automatizálással foglalkozó vállalatot, amit egyre több cég fedez fel és vesz igénybe.
Wachs robotjai – százharminc van belőlük, egyébként – Pilot G2 golyóstollat szorongatnak, és azzal körmölik fáradhatatlanul a születésnapi, karácsonyi, húsvéti, Valentin-napi, hálaadásnapi és halloweeni lapokat. Meg a dolgozóknak írt köszönőleveleket, persze. Hogy a munka kiszervezése ne legyen annyira feltűnő, a megrendelő beszkenneltetheti az operátorokkal a kézírását. A robot felismeri a sortávolságokat, a margószélességet, a karakterváltozatokat és a ligatúra-kombinációkat, így hitelesen imitálhatják bárki írásképét.
És hogy erre kinek van szüksége? Wachs szerint az elmúlt 7 évben több mint három és fél millióan rendeltek tőlük robotképeslapot – na, nekik. Meg annak az ügyfelüknek, aki azt írta a honlapjukon, hogy gyakran kedve lenne elküldeni néhány üdvözlőkártyát, de általában nem tudja rábírni magát, hogy meg is tegye.
„Kisebb-nagyobb cégek egyaránt megtalálnak bennünket, hogy velünk postáztassa a köszönőleveleit és a hálálkodását. […] A megrendelők többsége főleg az ügyfeleinek üzen, de manapság egyre gyakoribb, hogy az alkalmazottaiknak küldenek hálálkodó leveleket. Gyakran ajándékkártyát is mellékelnek, amikor köszönetet mondanak nekik, amiért ezekben a nehéz időkben is olyan keményen dolgoznak.”
Quo vadis kupon?
Alighanem a közelgő karácsonyi szezon hatása – mondta Wachs –, hogy az utóbbi időben megszaporodtak a munkavállalóknak küldött ajándékkártyák és köszönőlevelek. Az is lehet, hogy ezt az egész világon végigsöprő beszállítói krízis okozza, ami mindenütt ellátási zavarokat, illetve áru- és készlethiányt okozott.
A UPS csomagszállító cég vezérigazgatója, Scott Price augusztusban azzal viccelődött, hogy érdemes korán megrendelni a karácsonyi ajándékot, mert lehetséges, hogy enélkül csak a február-márciusig meg sem érkező ajándékuk fényképét bámulhatjuk a fa alatt. Ha azonban valaki ajándékkártyát vesz – mondta Wachs –, minimálisra csökken annak a kockázata, hogy nem lesz elérhető az ajándék.
Wach a múlt hónapban több mint négyszázezer képeslapot íratott meg és adott postára, de novemberben még nagyobb érdeklődésre számít. Az ügyfelek – mondta – egyébként nagyon hálásak szoktak lenni a robotok által írt levelekért; sokakból azért lesz visszatérő kuncsaft, mert belátják, milyen hatékony eszköze ez a hálának.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: