Három japán cég vízre bocsátotta a világ első teljesen önvezető konténerhajóit
A világ első teljesen önvezető konténerhajóit indították útnak japán szállítmányozó vállalatok – számolt be róla múlt szombaton a Quartz. A Nippon Foundation nevű nonprofit szervezet, a Mitsui Lines és a japán vasútépítő vállalat önvezető szállítóhajók, kompok és kétéltű teherjárművek fejlesztésébe és tesztelésébe kezdett, és az elmúlt három héten két önvezető konténerhajót is beüzemelt. A szervezetek azt remélik, hogy a technológia segítségével megoldhatók lesznek a japán lakosság elöregedéséből adódó termelékenységi és szállítmányozási problémák.
A Mitsui Lines tulajdonában álló 95 méter hosszú, Mikage névre keresztelt önvezető konténerhajót elsőként január 24-én indították el a Fukui prefektúrában található Tsuruga kikötőjéből. A hajó 161 tengeri mérföldet tett meg, majd beérkezett az Oszaka közelében lévő Sakai kikötőjébe. A navigációhoz radarrendszert, fényérzékelő- és mérő (LIDAR) berendezéseket és egy műholdas iránytűt használt. A kapitány nélküli jármű még arra is képes volt, hogy beirányítsa magát a horgonyzóhelyére: drónok reptették a köteleit a dokkmunkásokhoz, akik végül kikötötték a hajót.
A konzorcium február 5-én tesztelte második, Suzaku névre keresztelt önvezető hajóját, ez a Tokiói-öböl és az Ise-öböl között, két konténerrel a fedélzetén tette meg első útját.
Korábban a Yara Birkeland elektromos önvezető hajót ünnepelték világelsőként a műfajban, azonban a norvég jármű tavaly novemberben nagyon limitált, de mégis valamekkora személyzettel a fedélzetén tette meg első útját. Finnország és Norvégia 2018-ban egymástól egy hét különbséggel tesztelte le teljesen autonóm kompjait, de a japánokon kívül mindeddig senkinek nem sikerült előállnia olyan konténerhajóval, amely ténylegesen emberi segítség nélkül hajózik és köt ki.
Az önvezető szállítóhajóké a jövő?
Bár a hajózási társaságok már így is olyannyira lecsökkentették a munkaerő költségeit, hogy az eltörpül az üzemanyagköltségek, a hajó karbantartása és más működési költségek mellett, az utóbbi időben megszaporodtak az önvezető hajózási projektek. A Hapag-Lloyd, a világ ötödik legnagyobb hajózási vállalata 15-ször kevesebbet költ a munkabérekre, mint a hajói üzemeltetési és karbantartási kiadásaira.
A Nippon Foundation azzal indokolta autonóm hajózási kísérleteit, hogy az elöregedő társadalom és a határozott idejű tengeri munkaerő miatt szükség van az emberi munka további csökkentésére. A világ legnagyobb szállítmányozó vállalatait azonban, amelyek a járvány miatti többletmunka során kiégett munkások megtartásával szenvednek, egyelőre nem győzték meg az önvezető hajók.
A szállítmányozási cégek ugyanis sokkal többet nyernek abból, ha hatékonyabbá teszik a konténerhajóikat, mintha teljesen automatizálnák őket. Sőt, a hajók hatékonyságának növelése szabályozói jóváhagyást sem igényel. Soren Skou, a Maersk ügyvezető igazgatója 2018-ban úgy nyilatkozott, még ha a technológia fejlődik is, nem számít arra, hogy 400 méter hosszú, 200 ezer tonna szállítmánnyal megrakott hajók ember nélkül úszkáljanak a tengereken.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: