Két távoli rokonságban álló faj ritka kereszteződéséből alakulhatott ki a rejtélyes borneói majom

2022.05.05. · majom

2017 óta keringenek a közösségi médiában azok a felvételek, amelyek egy különös majomfaj megjelenéséről adtak hírt Borneó szigetének egy erdejében. Az eleinte kölyökkorában lefotózott majomról 2020-ban új képek készültek, amelyek már azt mutatták, hogy a kifejlett nősténynek talán már saját utódja is született.

A Malajziai Főemlőskutató Társaság kutatói ekkor kezdték vizsgálni a jelenséget, de a járványügyi korlátozások miatt csak a felvételekre támaszkodhattak. Frissen kiadott tanulmányuk szerint arra a következtetésre jutottak, hogy az egyed valószínűleg egy borneói nagyorrúmajom (Nasalis larvatus) és egy ezüstös langur (Trachypithecus cristatus) utódja, ami azért érdekes, mert a két faj ugyan egy élőhelyen osztozik, de csak távoli rokonságban áll egymással.

photo_camera A hibrid majom kölyökként, és kifejlett nőstényként – a jobb alsó képen vélhetően saját utódjával Fotó: Lhota et al. 2022

A különböző fajok általában nem hoznak létre életképes utódokat párosodás után, bár a nagyon közeli rokonságban álló fajok időnként kereszteződhetnek a vadonban. Az így létrehozott hibrideket azonban ugyanahhoz az evolúciós csoporthoz, vagyis nemhez tartozó fajok hozzák létre, míg a friss esetben nem ez történt: bár a borneói nagyorrúmajom és az ezüstös langur egyaránt a cerkóffélék családjába és a karcsúmajomformák alcsaládjába tartozik, előbbi a Nasalis, utóbbi a Trachypithecus nem tagja.

A hibrid majmot a Kinabatangan folyó közelében látták meg Borneó Malajziához tartozó részén, ahol a két faj elterjedési területe átfedésben van, de a majmok szemmel láthatóan nagyon különböznek egymástól: rózsaszín arc és hosszúkás orr az egyik oldalon, fekete arc és rövid, lapos orr a másikon. Méretük is nagyon eltérő, a nagyorrúmajom 76 centiméterre is nőhet, és 20 kilogramm fölötti az egyedek súlya, míg az ezüstös langur 56 centiméterre nő, és a 7 kilogrammot sem éri el.

A kutatók szerint a borneói nagyorrúmajmok hímjei nagyobb méretüket kihasználva kiszorítják a langur hímeket, és átvehetik a langurok csoportjainak irányítását, ennek megfelelően a rejtélyes majom is egy hím nagyorrú és egy nőstény langura utóda.

Egy nőstény ezüstös langur kölykével és egy hím borneói nagyorrúmajom
photo_camera Egy nőstény ezüstös langur kölykével és egy hím borneói nagyorrúmajom Forrás: Wikimedia Commons

A fejtörést az okozza leginkább a tudósoknak, hogy a különböző fajok hibridjei általában sterilek, és nem képesek utódokat nemzeni. Bár felmerült, hogy a fotón csak az látható, hogy egy másik nőstény kölykét gondozza, de a kutatók szerint jól látszik a fotókon, hogy duzzadt mellei vannak, ami a szoptatással jár, vagyis az utód tényleg a sajátja lehet.

Arra is rámutattak, hogy a különös jelenség is az emberek környezetpusztító tevékenységeihez vezethető vissza, ugyanis a két fajnak azért kellett egy területre zsúfolódnia, mert az élőhelyüket olajpálma-ültetvények veszik körül, ezért az erdő egyre kisebb szeletén kell berendezkedniük, és egymással versenyezniük a táplálékért és a párzási lehetőségekért.