Matrjoskaszerű dinótojásra bukkantak Nyugat-Indiában

2022.06.21. · tudomány

Madarak esetén időről időre előfordul, hogy a kifejlett tojásban egy másik, szintén fejlett tojás található, de az ovum in ovo (tojásban tojás) jelenségre hüllőktől és dinoszauruszoktól származó példákat eddig nem regisztráltak. Most egy megkövesedett dinoszaurusztojásban fedeztek fel egy másik, szintén kifejlett tojást Közép-India nyugati részén.

A páratlan leletet leíró tanulmányban Harsha Dhiman, a Delhi Egyetem Geológiai Tanszékének kutatója munkatársaival azt vizsgálja, hogy a matrjoskaszerű dinoszaurusztojás hogyan alakítja át mindazt, amit eddig a dinoszauruszok reprodukciós rendszeréről gondoltak.

A különleges tojás a legnagyobbakat tömörítő Titanosauria csoportba tartozó dinoszaurusztól származik, és a petefészkének morfológiájáról árul el értékes információkat. Ezek alapján az őslények egy csoportja a mai madarakhoz hasonlóan képes lehetett a megtermékenyített tojásokat nem egyszerre, hanem egymás után, sorban lerakni. Ez a korábbi kutatások alapján kevésbé lehetett jellemző a dinoszauruszokra és a mai hüllőkre.

A szaporodási stratégia ugyanis az egyes tojásrakó élőlényeknél más és más. Míg a tengeri teknősök egyszerre akár több száz tojást, addig a hüllők speciális méhük miatt kevesebb tojást raknak egy időben. A madarakra az jellemző, hogy sorban rakják tojásaikat, így az esetükben már többször találkoztak az ovum in ovo jelenséggel, sőt nemrég a Tiktok is felkapott egy ilyen különleges tojást.

photo_camera Korábban úgy tartották, hogy csak madaraknál fordulhat elő a jelenség, most egy őskori lelet cáfolhatja meg az elméletet. Fotó: H. Dhiman et al, Scientific Reports 2022

A tojást egy 52 dinoszauruszfészket tömörítő nemzeti parkban találták meg Nyugat-Indiában. Padlya közelében főleg Titanosaur Sauropodák éltek, fészkeik feltárása során bukkantak a különleges tojásra Dhiman és kollégái.

A ritka oológiai felfedezésre alapozva Dihman és kollégái azt sürgetik, hogy további kutatásokkal vizsgálják meg, mennyiben hasonlíthat a dinoszauruszok szaporodása a mai madarakéhoz és hüllőkéhez. Szerintük ugyanis a lelet bizonyítékként szolgál arra, hogy a hüllők szaporodása jobban hasonlíthat a madarakéra, mint eddig gondolták.