Semmi értelme, sőt kontraproduktív, egy amerikai iskolakörzetben mégis újra bevezetik a testi fenyítést
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Bár 2001-ben betiltották, most újra engedélyezik az iskolában a testi fenyítést a gyerekek fegyelmezésére. Az iskolakörzetben 1900 gyermek tanul, a szüleik hiányolták a tanárok eszköztárából a fenekelést, írja az IFL Science.
Az iskolák beleegyező nyilatkozatot küldenek a szülőknek, ami alapján a gondviselők döntenek majd arról, hogy melyik gyerekeket verhetik meg az iskolákban. A fenekelést az iskolaigazgatóra bízhatják. A Guardian cikke szerint a verést utolsó eszközként vetnék be azoknál a diákoknál, akiknél semmi más nem segít a fegyelmezésben. A kisebb gyerekek 1 vagy 2, míg a nagyobbak akár 3 ütést is kaphatnak majd büntetésül a fegyelmezetlenségükért.
A szokatlan kezdeményezés teljesen ellentétes azokkal a tudományos eredményekkel, amelyek szerint a nevelési célzatú verés ugyanolyan negatív hatással bír, mint a gyermekek tartós bántalmazása, ráadásul nem is igazán eredményes. A Child Development folyóiratban 2021-ben megjelent kutatásban Jorge Cuartas vezetésével a Harvard Egyetem kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy az agyi folyamatok szintjén is megváltoznak a gyermekek reakciói a testi fenyítés alkalmazásának hatására.
Ennek ellenére az Egyesült Államok magániskoláiban és 19 állam állami iskoláiban sem illegális a testi fenyítés. Magyarországon viszont az, ezt az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) Gyermekjogi Egyezménye is kimondja, elvárja a tagállamoktól és rendszeresen ellenőrzi is. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány összefoglalójából az is kiderül, hogy a tiltás kiterjed nemcsak az iskolai, hanem az otthoni testi fenyítésre is, amit 2005-ben törvénybe is foglaltak hazánkban.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
A testi fenyítés már nem divat, de a gyerekek érzelmi bántalmazása mindennapos a magyar iskolákban
A pedagógusképzés során nem kötelező megtanulni a gyerekjogokat, és a diákokat sem ismertetik meg velük, a társadalomban pedig még mindig széles körben elfogadott nézet, hogy a gyereknek csak kötelességei lehetnek, jogai aligha. A Qubit által megkérdezett diákok és gyerekjogi szakértők szerint a tudatlanság miatt a tanárok nagy része nem kommunikál erőszakmentesen, és ennek a gyerekek isszák meg a levét.
Hogyan működik a családon belüli erőszak, és miért marad titokban?
A szüleik, jellemzően az apjuk által bántalmazott gyerekek az óvodában és az iskolában rendszeresen találkoznak pszichológussal, védőnővel, orvossal, óvodapedagógussal, tanárral, edzővel, vagyis számtalan olyan felnőttel, aki a segítségükre siethetne. Az esetek túlnyomó többségében mégsem történik semmi. Miért?