A gyerekek jobban megnyílnak egy robotnak, mint más embereknek
A Cambridge-i Egyetem kutatói megállapították, hogy a gyerekek hajlamosabbak jobban megnyílni és őszintén beszélni a problémáikról akkor, ha egy robottal beszélgetnek, mintha embereknek vagy online kellene beszámolni róluk.
Egy kutatásban egy gyerekméretű humanoid robotot használtak arra, hogy 8 és 13 év közötti gyerekekkel töltsenek ki egy mentális egészséggel kapcsolatos kérdéssort. A 28 résztvevő gyerek egyenként 45 perces foglalkozáson vett részt egy kb. 60 centiméter magas robottal, Naóval, miközben az egyik szülő (vagy gondviselő) a kutatókkal együtt egy szomszédos szobából figyelte az eseményeket.
Az egyes ülések előtt a gyerekek a szülővel (vagy gondviselővel) együtt töltöttek ki a mentális jólét felmérésére szolgáló online kérdőíveket, majd a résztvevők interakcióba léptek a robottal – beszélgettek vele, megérintették a robot kezein és lábain található érzékelőket. A kutatók szenzorok segítségével a gyerekek szívverését, fej- és szemmozgását is figyelemmel követték.
Mint a kutatók elmondták, minden alany arról számolt be, hogy élvezte a robottal való beszélgetést, és néhányan olyan információkat is megosztottak Naóval, amikről sem személyesen, sem az online kérdőívben nem beszéltek. „Mivel az általunk használt robot gyerekméretű, és egyáltalán nem fenyegető, a gyerekek bizalmasnak tekintik a robotot, és úgy érzik, hogy nem kerülnek bajba, ha megosztják vele a titkaikat” – mondta a kutatásban részt vevő PhD-hallgató, Nida Itrat Abbasi.
A kutatók azért hangsúlyozzák, hogy a kísérlettel nem volt szándékuk azt sugallni, hogy a robotok helyettesíthetik a pszichológusok vagy más mentálhigiénés szakemberek munkáját, mivel „az ő szakértelmük messze meghaladja mindazt, amit egy ilyen robot tud”, ugyanakkor az eredmények alapján a robotok „hasznos eszközök lehetnek abban, hogy segítsenek a gyerekeknek megnyílni, és olyan dolgokról beszélni, amiket először talán nem szívesen osztanának meg”.