Mennyit tudsz spórolni azzal, hogy felhagysz a hússal?

A Qubit a szabad és tájékozott magyar nyilvánosságért dolgozik. Segítsd a munkánkat!

Egészségügyi szempontból a nemzetközi dietetikai szakmai szervezetek és a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) szerint sem káros a fenntarthatóbbnak vélt növényi alapú étrend, amire világszerte egyre több fogyasztó tér át. A vegetáriánus és vegán étkezés azonban csak akkor lehet megfelelő, ha hasonló makrotápanyag-összetételű, mint a hagyományosnak számító húsevő vagy a sokáig etalonnak tekintett mediterrán étrend. Ehhez a szénhidrátok, fehérjék és zsírok arányának közel azonosnak kell lennie a különböző étrendekben egy átlagos szükségletű felnőtt esetén. (Ezt természetesen az egyéni szükségletek, mint a sport, a terhesség vagy egy betegség befolyásolhatják.) 

A fenntarthatóság viszont csak egy szempont a sok közül, ami miatt részben vagy egészben érdemes lehet növényi alapú táplálkozásra váltani. Az infláció elszabadult az általános alapanyaghiány, a háború és a kedvezőtlen időjárási körülmények hatására, így a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által mért általános inflációs mutató 15,6 százalékra adódott augusztusra. De a fogyasztókat még jobban sokkolhatja, hogy az élelmiszerárakra a g7 becslése alapján több mint 34 százalékos inflációs mutató érvényes. A drágulás a hatósági áras termékek kivételével gyakorlatilag minden élelmiszercsoportot elért, így az okos bevásárlással már tényleg rengeteget lehet spórolni. Akkor pedig, ha egyes élelmiszercsoportokat elhagyunk, mint a kb. 60 százalékkal dráguló sajtokat, még több maradhat a kasszában.

Az alábbiakban három 2000-2200 kcal/nap tápértékű étrendet hasonlítunk össze aszerint, hogy mennyibe kerül a fogyasztóknak egy-egy napi étkezés a meghatározott tápanyagösszetétel mellett. Az élelmiszerek kiválasztásához az MDOSZ szakmai ajánlásait vettük figyelembe.

Kiegyensúlyozott táplálkozás hússal vagy anélkül

A MDOSZ az úgynevezett okostányér szerint ajánlja az étkezések tervezését. Az okostányér abban segít a fogyasztóknak, hogy meghatározzák az egyes élelmiszercsoportok ideális mennyiségét és egymáshoz mért arányát egy-egy étkezésen belül. 

Az okostányér iránymutatást kínál a megfelelő napi étkezéshezFotó: MDOSZ

Ezek szerint az étkezés gerincét főképp zöldségek és lehetőleg teljes kiőrlésű gabonafélék adják, ezt egészítik ki a gyümölcsök és a változatos fehérjeforrások. A szakmai szervezet az alapvetően húst is fogyasztóknak sem ajánlja azt, hogy minden étkezés tartalmazzon valamilyen húsféleséget, sőt, a vörös húsok fogyasztásának korlátozására int. Ugyanakkor a megújult okostányér már fehérjeként számol a hüvelyesekkel és csonthéjasokkal is.

Az összeállított mintaétrendben az ebéd és a vacsora is tartalmaz húsfélét, délben paradicsomos csirkemellet, vacsorára tonhalkrémet javasol a MDOSZ 2016-os hírlevelében közzétett menü. Ezzel szemben a vegetáriánus étrendben hús nem szerepel, csak tejtermék (kétféle sajt, feta vagy krémfehér és mozzarella) .

A két mintaétrend napi ára között nem is tapasztalható jelentős árkülönbség: a húsfogyasztó egy napi adagja közel 2400, míg a vegetáriánus fogyasztó napi ennivalója 2200 forintba kerülhet az átlagos árakat és egyes akciós termékárakat figyelembe véve. Fontos hozzátenni, hogy a kalkulált árak csak ritkán érthetők egységcsomagolásra, így akkor jönnek ki ezek a valójában kedvező értékek, ha egyszerre több adag készül az adott ételből.

Hús és sajt nélkül már olcsóbb a napi menü

Igazán spórolni viszont a vegán étrenddel lehet, de azzal is csak akkor, ha az egzotikus alapanyagokat, zöldségeket és gyümölcsöket kihagyjuk az étkezésből. Avokádó és sárkánygyümölcs nélkül egy kb. 2000 kcal-ás napi menü 1700 forintra hozható ki. A kulcsösszetevők a hüvelyes zöldségek, a teljes kiőrlésű gabonák és a szója, amelyeket megfelelően az étrendbe illesztve kiegyensúlyozott és elégséges fehérjebevitelt jelentő menü állítható össze. Ezek egyébként kevésbé drágultak a húsokhoz (40,4 százalék), a tejtermékekhez (54,7 százalék) és a tojáshoz (42 százalék) képest, amik a vegetáriánus és a húsfogyasztó étrendben is helyet kaphatnak.

A konyhatechnikai eljárások (például sütés, párolás, főzés és pirítás) tekintetében az étrendek között nincs nagy eltérés, ezért ennek árát sem vettük figyelembe a mintaétrendek összeállítása során. Az élelmiszerek árát 2022. szeptember 8-án gyűjtöttük a Tesco, az Aldi (Roksh), a Kifli és a Lidl kínálata alapján. A cikkben szereplő étrendek nem konkrét dietetikai ajánlások, csak hozzávetőleges összehasonlítást tesznek lehetővé.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: