A magyarok 63 százaléka nem autóval közlekedik elsősorban, mégis autók foglalják el a nagyvárosok jelentős részét

2022.10.19. · majom

Igaz, hogy a nagyvárosokban rengeteg helyet követelnek maguknak az autók, de tévhit, hogy a lakosság többségének ez az elsődleges közlekedési eszköze. A Magyar Kerékpárosklub Így bringázik Magyarország 2022 országos reprezentatív felmérésében 63 százalékuk ugyanis más járművet jelölt meg, ráadásul 16 százaléknak a kerékpár az első választása. A jelentés szerint pedig az sem igaz, hogy a bringások nagy része nem ismeri a KRESZ-szabályokat, mivel a rendszeresen kerékpározók 60 százalékának jogosítványa is van.

A kutatást az Aktív Magyarország támogatásával, a Magyar Kerékpárosklub megbízásából a Medián készítette, 2022. július-augusztusban 3000 fő megkérdezésével, írja a szervezet sajtóközleményében.

A kutatássorozat 2018 óta kétévente követi a kerékpárhasználati szokásokat Magyarországon. Ez idő alatt nem regisztráltak érdemi növekedést a kerékpárral közlekedők arányában, továbbra is a felnőtt lakosság kétharmada szokott kerékpározni és a lakosság 16 százalékának a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze a mindennapokban.

A kerékpáros közlekedésre vonatkozó reprezentatív kutatást kétévente rendszeresen megismétlik
photo_camera A kerékpáros közlekedésre vonatkozó reprezentatív kutatást kétévente rendszeresen megismétlik Fotó: Istvan Bielik

A kerékpáros közlekedés továbbra is jóval elterjedtebb a kisebb településeken, mint a nagyvárosokban. Az idei kutatás megerősítette, hogy a pártválasztás nincs összefüggésben a kerékpárhasználati szokásokkal, a nagyvárosokban sem elsősorban az ellenzéki beállítottságúak kerékpároznak, hanem pártállástól függetlenül bárki.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a kutatást bejelentő eseményen elmondta, hogy a megnövekedett gépjárműforgalom negatív hatással van a kerékpározók biztonságérzetére, és a kijelölt infrastruktúra hiánya továbbra is nagy visszatartó erő. Hozzátette, hogy a kerékpározás elterjedése érdekében a többség támogatja, hogy az állam és az önkormányzatok többet költsenek a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére. A kutatás is megerősítette, hogy nagyon sok tennivaló van még annak érdekében, hogy a kerékpározás körülményei javuljanak Magyarországon, és minél többen, gyakrabban válasszák a kerékpárt a mindennapi közlekedés során.

A Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség adatai szerint soha nem látott mértékű a kerékpáreladások száma, ami csúcsokat döntött az elmúlt egy-két évben, de a kutatás alapján az látszik, hogy csökkent a kerékpárral rendelkezők aránya ma Magyarországon.

A kutatás szerint a megkérdezettek többsége szintén szükségesnek tartja a kerékpározás és a gyaloglás biztonságosabbá tételét pártállástól függetlenül.

Hann Endre, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a kétévente elvégzett kutatásnak több szakmai erénye is van: a rendszeresen megismételt kutatás alkalmas hosszabb trendek elemzésére is, és jól felmérhető a külső körülmények változásának hatása a kerékpározási szokásokra és attitűdökre.

Forrás: Magyar Kerékpárosklub

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás