A légi közlekedésben is alkalmazott algoritmus tervezheti a tökéletes bicikliút-hálózatokat
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A megfelelő városi kerékpáros infrastruktúra tervezése és kiépítése költséges és bonyolult feladat, de a légi közlekedésben is alkalmazott tervezőszoftverek hatékonyabbá tehetik a megvalósítást. A Drezdai Egyetem munkatársai a hálózatkutatásban használt megközelítések segítségével igyekeztek meghatározni a legjobb kerékpárutakat, amik nemcsak a felhasználók igényeinek felelnek meg, hanem a városi költségvetésbe is beleférnek.
Az ideális kerékpárút-hálózat megalkotása során a kutatók egy olyan térképből indultak ki, amelyen minden útra elhelyeztek egy-egy kerékpársávot, számolt be róla a New Scientist. Ezt követően kezdték egyszerűsíteni az úthálózatot úgy, hogy annak minél kisebb negatív hatása legyen a biztonságra, ugyanakkor egyszerűsítse a kerékpáros városi közlekedést.
A megfelelő hálózat kiválasztása a költségkeret figyelembe vételével történhet meg. Az egyes változatokat a várható beruházási költséggel együtt tárolja el a rendszer, így a vezetők az ár szerint hozhatnak döntést. A kutatók Drezda és Hamburg modellezése során arra a következtetésre jutottak, hogy ezzel a módszerrel megfizethetőbb, mégis hatékonyabb hálózatot terveztek, mint akkor, amikor a nulláról egy-egy biciklisáv beiktatásával építették fel az infrastruktúrát.
A Nature Computational Science folyóiratban publikált tanulmány szerint a kutatók elérték, hogy a hagyományos tervezési megoldásokhoz képest is jelentősen hatékonyabb útvonalakat alakítsanak ki. Általában egy város kerékpáros közlekedésének hatékonyságát egy 0-tól 1-ig terjedő skálán írják le. Ez az érték Drezda esetében 0,87, Hamburg esetén pedig 0,82 volt, amikor minden főútra kerékpársávot tettek. A szám azt mutatja meg, hogy a város egy tetszőleges pontjából mekkora valószínűséggel lehet eljutni kerékpárúton egy másik választott helyszínre.
Az algoritmus használatával a mutatószám már 0,97-re és 0,95-re jön ki, a változás ráadásul nem jelent extra költségeket a kivitelezés során. A teljes optimális hálózatból való kiindulás tehát jelentősen megkönnyítette a hatékony tervezést, ami azért is fontos, mert a kerékpáros közlekedés jó alternatívája a városi autózásnak. Nem csak a levegőminőség javítható az autók számának csökkentésével, a rendszeres kerékpározás jótékony hatással van a szív- és érrendszerre is.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Egy hálózatkutató kiszámolta, milyen könnyű biciklizni Budapesten
Ami a Bubi-állomások elérhetőségét illeti, a belváros jól áll, a külső kerületek kevésbé, de 15 percnyi sétával szinte bárhonnan elérhető egy bicikliút a fővárosban.
Karácsony Gergely: Pénz nélkül se zöld politikát nem lehet csinálni, se narancssárgát
Budapest főpolgármestere zöld programmal nyert választást 2019-ben, és azóta is gyakran beszél klímastratégiáról, kerékpározásról és faültetésről. Mi valósult meg mindebből?
Budapesten többet bicikliznek a fideszesek, mint az ellenzékiek
Országosan kiegyenlített a kormánypárti és az ellenzéki bringások aránya. Sokan ültek biciklire a koronavírus miatt, de többen tartanak az autósoktól, mint két éve – derült ki a Magyar Kerékpárosklub gigantikus reprezentatív közlekedési felméréséből.
A járvány miatt kitört a globális bicikliőrület
A koronavírus-járvány egyik közvetlen társadalmi és gazdasági hatása a kerékpározás sosem látott népszerűsége világszerte. A korábban még visszaesésre készülő gyártók és kereskedők foghatják a fejüket, mert a járvány miatt kialakult ellátási zavarok miatt még jó ideig nem lesznek képesek lépést tartani a szinte hisztérikus kereslettel. Kérdés, hogy a trend csak átmeneti-e, vagy tényleg ez volt a városi biciklizés nagy pillanata.