A légi közlekedésben is alkalmazott algoritmus tervezheti a tökéletes bicikliút-hálózatokat

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

A megfelelő városi kerékpáros infrastruktúra tervezése és kiépítése költséges és bonyolult feladat, de a légi közlekedésben is alkalmazott tervezőszoftverek hatékonyabbá tehetik a megvalósítást. A Drezdai Egyetem munkatársai a hálózatkutatásban használt megközelítések segítségével igyekeztek meghatározni a legjobb kerékpárutakat, amik nemcsak a felhasználók igényeinek felelnek meg, hanem a városi költségvetésbe is beleférnek.

Az ideális kerékpárút-hálózat megalkotása során a kutatók egy olyan térképből indultak ki, amelyen minden útra elhelyeztek egy-egy kerékpársávot, számolt be róla a New Scientist. Ezt követően kezdték egyszerűsíteni az úthálózatot úgy, hogy annak minél kisebb negatív hatása legyen a biztonságra, ugyanakkor egyszerűsítse a kerékpáros városi közlekedést.

A megfelelő hálózat kiválasztása a költségkeret figyelembe vételével történhet meg. Az egyes változatokat a várható beruházási költséggel együtt tárolja el a rendszer, így a vezetők az ár szerint hozhatnak döntést. A kutatók Drezda és Hamburg modellezése során arra a következtetésre jutottak, hogy ezzel a módszerrel megfizethetőbb, mégis hatékonyabb hálózatot terveztek, mint akkor, amikor a nulláról egy-egy biciklisáv beiktatásával építették fel az infrastruktúrát.

A Nature Computational Science folyóiratban publikált tanulmány szerint a kutatók elérték, hogy a hagyományos tervezési megoldásokhoz képest is jelentősen hatékonyabb útvonalakat alakítsanak ki. Általában egy város kerékpáros közlekedésének hatékonyságát egy 0-tól 1-ig terjedő skálán írják le. Ez az érték Drezda esetében 0,87, Hamburg esetén pedig 0,82 volt, amikor minden főútra kerékpársávot tettek. A szám azt mutatja meg, hogy a város egy tetszőleges pontjából mekkora valószínűséggel lehet eljutni kerékpárúton egy másik választott helyszínre.

Az algoritmus használatával a mutatószám már 0,97-re és 0,95-re jön ki, a változás ráadásul nem jelent extra költségeket a kivitelezés során. A teljes optimális hálózatból való kiindulás tehát jelentősen megkönnyítette a hatékony tervezést, ami azért is fontos, mert a kerékpáros közlekedés jó alternatívája a városi autózásnak. Nem csak a levegőminőség javítható az autók számának csökkentésével, a rendszeres kerékpározás jótékony hatással van a szív- és érrendszerre is.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: