Szén-dioxid-zabáló metanolgyár nyílt Kínában
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A metanolt vagy faszeszt általában szénerőművekben állítják elő – korábban száraz fa lepárlásával készítették, innen is származik az anyag magyar neve. Egy izlandi cég viszont új módszert talált a metanolkészítésre: befogott szén-dioxidból állítják elő az anyagot, az első ilyen gyár pedig most kezdte meg a termelést Kínában, Hanan tartmányban.
Az Anyangban átadott gyár 160 ezer tonna szén-dioxid-emissziót képes megkötni egy évben, ez a fejlesztő szerint nagyjából hatvanezer autó kibocsátásával egyenértékű. Az új technológia mindenestül félmillió tonnával kevesebb károsanyag-kibocsátással jár, mint a hagyományos szénalapú metanolgyártás.
Az üzemben felhasznált szén-dioxid a közelben működő mészgyárból származik, ha nem metanol készítésére használnák, a hidrogént pedig az acéliparhoz szükséges koksz gyártásának mellékterméke. A gyár évente 110 ezer tonna üzemanyag előállítására képes, az itt készült metanolt a műanyagiparban és üzemanyagként használják majd.
A dízellel egyenértékű, de zöld
A korábbi hasonló próbálkozások ennél jóval kisebbek voltak, mindössze 5000 tonna üzemanyag előállítására voltak alkalmasak évente, így a Shunli névre keresztelt új üzem az eddigi legnagyobb a világon. A metanol különösen fontos Kínának: amellett, hogy az országban egyre népszerűbbek a elektromos járművek, komoly pénzeket fordítanak a zöld forrásból származó metanollal üzemelő autók és hajók népszerűsítésére is.
Kína arra számít, hogy 2030-ban tetőzik majd az ország károsanyag-kibocsátása, 2060-ra viszont a karbonsemlegességet tűzték ki célul, a Shunlihoz hasonló erőművek pedig kulcsfontosságúak lehetnek ennek a célnak az eléréséhez. Leslie Blomberg, az MIT kutatómérnöke szerint a kínaiak nem tettek rossz lóra: a metanol hasonló hatékonysággal működik, mint a dízel, viszont jóval kisebb az emissziója.
Az anyangi gyár után Kína egy második hasonló üzem beindítását is tervezi, ez 2023 második felében fogja megkezdeni a termelést, az itt előállított metanolt a műanyagipar hasznosítja majd.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Trump szerint Henry Ford forog a sírjában, amiért a gyár csökkentené az emissziót
Négy nagy autógyártó is megállapodott Kaliforniával az emisszió csökkentésében, ezzel is szembefordulva Donald Trump terveivel. Az amerikai elnök tajtékzik.
Óvatosan nyit a villanyautók felé a Toyota
A világ legnagyobb autógyártója 70 milliárd dollárt szán az elektromos autók fejlesztésére, de a cég vezérigazgatója szerint 2030-ra csupán a Toyota eladásainak harmadát teszik majd ki ezek a járművek. A vállalat igazgatója a hibridekben és a hidrogénmeghajtású autókban látja a jövőt.
Íme 30 nagyváros, ahol már csökken a szén-dioxid-kibocsátás
Koppenhágának egészen elképesztő mértékben, 61 százalékkal sikerült visszafognia a kibocsátást, de a hatékonyan zöldülő városok között van Athén és Varsó is.