Teljesen ellentétesen érzékeli a múló időt egy óvodás és egy felnőtt

2023.02.02. · tudomány

Miközben az óvodás korú gyerekek mintegy kétharmada két azonos hosszúságú időszakasz esetén az eseménydúsabbat érzi hosszabbnak, a felnőttek túlnyomó többsége, mintegy háromnegyede az unalmasabbat. Ennek oka az, hogy az óvodások a reprezentativitás heurisztikával, míg a felnőttek a mintavételezési heurisztikával becslik meg az időt időmérő eszköz hiányában – publikálta kutatási eredményeit a Nature Scientific Reports szaklapban Nádasdy Zoltán, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának docense és kutatócsoportja.

Nádasdy már pszichológushallgatóként is foglalkozott a témával, azóta tökéletesített kísérletében azonos hosszúságú rajzfilmeket mutatott óvodás korú és kisiskolás (9-10 éves) gyerekeknek, valamint felnőtteknek. A kísérletben megtekintett két rajzfilm között az volt a legfontosabb különbség, hogy míg az egyik egy eseménydús, izgalmas jelenetsort ábrázolt, a másik viszonylag eseménytelen, statikusabb képsorokból állt. Arra a kérdésre, hogy melyik részletet érzékelték hosszabbnak, az óvodások és a felnőttek egymásnak homlokegyenest eltérő válaszokat adtak. Előbbiek az izgalmas, utóbbiak az unalmas részletet érzékelték hosszabbnak. Mindhárom csoportban 46-46 résztvevőt kérdeztek, az óvodások közül 31-en az eseménydús, 15-en az eseménytelen, a 9-10 éves korosztályból 18-an az eseménydús, 28-an az eseménytelen, a felnőttek közül pedig 11-en az eseménydús, 35-en az eseménytelen animációt jelölték hosszabbnak.

A Nádasdy vezette kutatócsoport szerint ennek oka a heurisztikában keresendő. Miután az óvodások még nem ismerik az abszolút idő fogalmát, az időtartam megítéléséhez a reprezentativitás heurisztikát használják, vagyis azt az időt érzékelik hosszabbnak, amiről többet tudnak mesélni. A felnőttek (és a nagyobb gyerekek) ismerik ugyan az abszolút időt, de mérőeszköz híján ők is heurisztikusan, vagyis megfelelő mennyiségű vagy minőségű információ hiányában kénytelenek megbecsülni az eltelt idő mennyiségét. Ők azonban másféle heurisztikát alkalmaznak mindehhez, ezért másképp érzékelik az eltelt idő hosszát.

Az abszolút idő fogalmával és annak mérhetőségével már tisztában lévő gyerekek (és a felnőttek) a mintavételezési heurisztikára támaszkodnak. Ahogy az emberek idősödnek, az idő áramlását egyre inkább úgy érzékelik, hogy szabályos időközönként mintákat vesznek a környezetükből, és a mintavétel alapján következtetnek az idő múlására – magyarázták közleményükben az ELTE kutatói. Ha unalmas filmet néznek, gyakrabban vesznek mintát, ha izgalmasat, az leköti a figyelmüket és ritkábban történik a mintavétel. A mintavételek számából kiindulva pedig hosszabbnak érzik azt az időt, amelynek folyása közben unatkoztak.

A kutatók szerint ez magyarázza, miért tűnik a nyaralás végtelenül hosszúnak a kisgyerek számára és miért röppen el szinte észrevétlenül felnőtt korban.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás