A Google áttörést ért el a kvantumszámítógépek fejlesztésében

2023.02.23. · TECH

A Google kutatói azt állítják, hogy jelentős mérföldkőhöz érkeztek a hatékonyan működtethető kvantumszámítógépek kifejlesztésében. Friss tanulmányuk szerint sikerült visszaszorítani a technológia régi nagy akadályának tartott hibaarányt.

Míg a hagyományos számítógépek az információt 0 vagy 1 értékű bitekben dolgozzák fel, addig a kvantumszámítógépek qubiteket (kvantumbiteket) használnak, amelyek akár egyszerre képviselhetnek 0 és 1 értéket. Ezt hívják szuperpozíciónak, amely által a kvantumszámítógépek egyszerre rengeteg eredményt fel tudnak dolgozni.

Ezek a gépek a kvantummechanika legelképesztőbb tulajdonságait aknázzák ki, például a kvantum-összefonódás jelenségét, amely során egy bitpár két tagja ugyanabban az állapotban létezhet, még akkor is, ha egymástól nagyon távol van.

Létezik azonban egy dekoherencia nevű probléma, amely során a qubitek elvesztik a tárolt információt, amikor kilépnek kvantumállapotukból, és kapcsolatba kerülnek a külvilággal. Ez magas hibaarányt okoz, ami ráadásul a qubitek számával együtt növekszik.

A Google Quantum AI kutatói most először mutatták be a gyakorlatban, hogy egy hibajavító kódot használó rendszer képes észlelni és kijavítani a hibákat anélkül, hogy a tárolt információ sérülne. A rendszer alapját már az 1990-es években felvetették, ám a korábbi kísérletek még több hibát eredményeztek. „Ha azonban a rendszer minden összetevője kellően alacsony hibaaránnyal rendelkezik, akkor a kvantum-hibajavítás varázsereje működésbe lép” – mondta Hartmut Neven, a Nature-ben megjelent tanulmány társszerzője.

A kutatók szerint az eredmény még mindig nem ideális, és a lehető legalacsonyabb hibaarány elérésére koncentrálnak, de a technikát kulcsfontosságú tudományos mérföldkőnek tartják, és a kvantum-hibajavítást a kvantumszámítógépek jövőjének legfontosabb technológiájának nevezték.

A Google 2019-ben dicsekedett el azzal, hogy elérte a kvantumfölényt: a cég 54 qubites kvantumprocesszora 3 perc és 20 másodperc alatt végzett el egy olyan számítást, ami a világ leggyorsabb szuperszámítógépének tízezer évbe telt volna. Ezt az eredményt kutatók azóta is vitatják, miközben az IBM és kínai kutatók is élen járnak az egyre nagyobb teljesítményű kvantumszámítógépek fejlesztésében.