A teljes zodiákus 2000 éves ábrázolását fedték fel egy ókori egyiptomi templom mennyezetén

2023.03.24. · tudomány

Egyiptomi és német kutatók színes domborművekre bukkantak a felső-egyiptomi Eszna városában található ősi templom mennyezetén. A restaurátorok által helyreállított, körülbelül kétezer éve készült alkotások az égbolt állatövi (zodiákus) jegyeinek teljes skáláját lefedik, míg más domborműveken a Jupiter, a Szaturnusz és a Mars mellett számos csillagkép látható, amiket az idő mérésére használtak az ókorban.

A nyilas csillagjegy ábrázolása a restaurálás előtt és után
photo_camera A nyilas csillagjegy ábrázolása a restaurálás előtt és után Forrás: Tübingeni Egyetem

„A zodiákus ábrázolásai nagyon ritkák az egyiptomi templomokban. Maga az állatöv a babiloni csillagászathoz tartozik, Egyiptomban csak a ptolemaioszi időkben jelenik meg” – mondta a kutatást vezető Christian Leitz, a Tübingeni Egyetem régészprofesszora. A kutatók szerint az állatövi jegyek és a hozzájuk tartozó csillagképek rendszerét a görögök terjesztették el Egyiptomban.

„A zodiákust magánsírok és szarkofágok díszítésére használták, és nagy jelentőséggel bírt a csillagászati jegyzetekben, például a kerámiacserepekre felírt horoszkópokban” – mondta Daniel von Recklinghausen, a kutatásban részt vevő másik tübingeni régész. Szerinte a templomok díszítésénél már sokkal ritkábban jöhetett szóba a zodiákus: a most feltárt esznai templomon kívül csak két épületben találtak ilyet, mindkettőt Dendera városában.

A skorpió csillagjegy ábrázolása
photo_camera A skorpió csillagjegy ábrázolása Forrás: Egyiptomi Turisztikai és Régészeti Minisztérium

Az esznai templom építése az időszámításunk előtti 15. században, III. Thotmesz fáraó uralkodása alatt kezdődött, de csak az időszámításunk szerinti első században lett kész. A falakat díszítő festményeket és domborműveket évszázadokon át vastag kosz- és koromréteg fedte, így alig voltak felismerhetők – az alkotások egy részét teljesen eltakarta a szennyeződés, így a mostani restaurálási munkálatok során láthatók először közel kétezer év után.

photo_camera Forrás: Egyiptomi Turisztikai és Régészeti Minisztérium

A zodiákus és a bolygó- és csillagábrázolások mellett kígyókat, krokodilokat és mitológiai alakokat (pl. egy krokodilfejű, kígyófarkú, négyszárnyú madarat) ábrázoló alkotásokat és korábban ismeretlen feliratokat is felfedeztek a templom mennyezetén.