Az amszterdami Schiphol repülőtér három éven belül kitiltaná a magánrepülőgépeket
Az amszterdami Schiphol repülőtér több olyan intézkedést is bejelentett, amely a légi forgalom, a szén-dioxid-kibocsátás és a zajszennyezés csökkentésére irányul. Ezeket legkésőbb 2026-ig igyekeznek bevezetni, és számításaik szerint 16 százalékkal szoríthatják vissza a zajterhelést, valamint 54 százalékkal csökkenhetnek a helyi lakosok alvászavarai.
A javaslatok közé tartozik a késő esti és kora reggeli járatok betiltása, a reptéren fel- és leszálló gépekre vonatkozó szigorúbb előírások kidolgozása, illetve a magángépek teljes kitiltása. Továbbá elvetették az újabb kifutópálya építésére vonatkozó tervet, valamint 70 millió eurót különítettek el egy környezetvédelmi alapba, amit 2030-ig a környékbeli zöld intézkedésekre fordítanak.
A Schiphol és a holland légiforgalmat irányító ügynökség, az LVNL közös programjában 2020-ban végeztek felmérést, amelyben a Schiphol tágabb környezetében élő lakosoktól kértek visszajelzést. Az irányelveket végül közel ezer beérkezett válasz alapján dolgozták ki.
„Az egyetlen előre vezető út az, ha gyorsabban válunk csendesebbé és tisztábbá. Túl sokáig gondolkodtunk a növekedésről, és túl keveset annak hatásairól. Fenntarthatónak kell lennünk az alkalmazottaink, a helyi környezet és a világ érdekében” – mondta Ruud Sondag, a Royal Schiphol Group vezérigazgatója.
A Schiphol 2022-ben Európa negyedik legforgalmasabb repülőtere volt, egy év alatt 52,5 millió utas fordult meg itt. De még ennél is nagyobb a szerepe a magánrepülőgépek forgalmában: egy friss tanulmány szerint a Schiphol 2020 és 2022 között Európa legforgalmasabb magánrepülési csomópontja volt. A legtöbb magángép ebben az időszakban London és Amszterdam között közlekedett, 2022-ben több mint 6700 magánjárat indult a holland reptérről. A Schipholon megforduló magángépek kibocsátása 2020 és 2022 között 683 százalékkal emelkedett, 6763 tonnáról 52 923 tonnára.
A légiközlekedési szektor azonban már nem olyan elkötelezett az ipar zöldítése iránt: légitársaságok egy csoportja (köztük a KLM, az EasyJet és a Delta) beperelte a holland kormányt, amiért az 2023 novemberétől 500 ezerről 460, majd 440 ezerre kívánja csökkenteni a Schiphol éves járatszámának felső határát. Egy holland bíróság szerdán a légitársaságoknak kedvező döntést hozott, de a kormány az EU-hoz fordul, hogy hamarosan életbe léphessen a korlátozás.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: