A légi tömegközlekedés haldoklik, de a magánrepülők egyre népszerűbbek

A légi közlekedésről sokaknak a luxus jut az eszébe. Ők valószínűleg nem a légi tömegközlekedésre gondolnak, mert a szűk lábhelyekben, a túlárazott instant kávéban és a fasiszta bőröndméret-kezelésben az égvilágon semmi luxus nincsen. Az exkluzív várótermekben viszont pezsgővel kínálnak az ajtóban, Michelin-csillagos menük közül választhatunk, és turistabusz helyett limuzinnal intézik a beszállítást.

A filléres fapados jegyek korában a magángépek és a privát várótermek a felső tízezer kiváltságai voltak, de a koronavírus-járvány kitörése óta egyre gyakoribb, hogy középosztálybeli családok bérelnek kisebb luxusgépeket.

First class családi vakáció

John, a liverpooli kétgyerekes családapa Palmába tervezett családi vakációt. Mivel Spanyolország júliusban lekerült a biztonságos országok listájáról az Egyesült Királyságban, John magángépet bérelt, hogy hazajussanak. Egy középkategóriás Cessna Citation Excel géppel tízezer fontba (nagyjából négymillió forint) került a kétórás út, de John szerint megérte. A Wirednek elmondta, hogy felszabadító érzés volt üres gépen utazni; a feleségével kinyitottak egy üveg sauvignon blanc-t, a gyerekek hamburgert és sült krumplit kaptak, és sokkal oldottabb volt a hangulat, mint a reptéri várótermekben.

A koronavírus-járvány hatására a légi tömegközlekedés (és általában a tömeges turizmus) összeomlott – a Ryanair 30 százalékkal csökkenti a hálózatát, az EasyJet a teljes kapacitása negyedét használja ki –, de a privát gépek piaca virágzik. Nemcsak milliomosok, filmcsillagok és rocksztárok repülnek velük, hanem családok is.

Adam Twidell, a PrivateFly légitársaság ügyvezető igazgatója szerint ma több családot utaztatnak, mint korábban bármikor. Akik megengedhetik maguknak a magángépet, úgy gondolhatták, hogy a megtakarított pénzükből az utazásukat is biztonságosabbá tehetik. A PrivateFly forgalma a járvány hatására nem csökkent, hanem nőtt, és egyre több családot röptetnek: a nyári vakáció idején minden ötödik utasuk gyerek volt.

Nyáron az európai országok óvatosan lazítottak a koronavírus miatti szabályozáson; lehetett külföldre utazni. Sok család a kényelemre és biztonságra gondolva magángépen indult nyaralni. A megkereséseket a kis légitársaságok rugalmasan kezelik; sokszor egy órával a foglalás után már a levegőben lehetünk.

Drágább, de biztonságosabb is

Egy 90 perces repülőút az egyesült királyságbeli Luton reptérről egy dél-franciaországi városkáig nagyjából 6000 fontba (2,4 millió forint) kerül. A kisgépekkel viszont spórolhatunk a helyi közlekedés költségén, mert Európában több ezer reptéren landolhatnak, míg a nagyobb légitársaságok ezeknek csak a töredékét használhatják.

A koronavírus-járványt a magán-légiközlekedés is megérezte: a WingX kutatóintézet szerint nagyjából félmillió gép állt ki a forgalomból, ami 20 százalékos visszaesés tavalyhoz képest. De még ez is eltörpül a kereskedelmi légitársaságok 50 százalékos forgalomvesztesége mellett. A londoni Heathrow repülőtéren idén nyáron 84 százalékkal kevesebb utas fordult meg, mint egy évvel korábban, és október végére 8 százalékkal nőtt a visszaesés.

Úgy tűnik, járvány idején a hosszabb utazásokhoz a magánrepülő a legbiztonságosabb jármű. Ha turistajeggyel utazunk, a becsekkolástól az érkezésig nagyjából 700 fertőző ponttal érintkezhetünk, de magángépen utazva ez 20-ra csökken. A kisgépek termináljain naponta alig 30 utas fordul meg, így a távolságtartás és a takarítás sem bonyolult, a gépen pedig vagy egyedül utazunk, vagy a családunkkal.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás