2030-ra lefeleznék a tengerhajózás brutális mértékű széndioxid-kibocsátását
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7nTWz5wqKK0a7k89s-xxs.jpeg?width=96&height=96&fit=crop)
Évek óta parázs viták tárgya, hogy miként lehetne, illetve kellene zöldebbé, karbonsemlegesebbé tenni a tengeri áruszállítást. A probléma összetettségét jelzi, hogy a szektor egyszerűen nem szerepel az iparági vállalásokat és célkitűzéseket felsoroló 2015-ös párizsi klímamegállapodás iparági listáján. Holott a globális szállítmányozás 90 százalékát a hajótársaságok bonyolítják, így a kereskedelmi hajózás felelős a globális széndioxid-kibocsátás 3 százalékáért. Ez nagyjából megfelel Németország vagy 243 hagyományos szénerőmű környezetterhelésének, ráadásul, amennyiben minden így megy tovább, akkor a 21. század közepére 50 százalékkal emelkedhet – írja a BBC .
Az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO) mind a 175 tagállama képviselteti magát a hétfőn, július 3-án kezdődő tárgyalássorozaton, amelynek célja a szén-dioxid kibocsátását gyorsabban vagy lassabban, de mindenképp jelentősen visszafogó nemzetközi érvényű ütemterv kidolgozása és elfogadása.
A jelenlegi mértéket az évtized végére lefelező, a szektor karbonsemlegességét pedig legkésőbb 2050-re, de ha lehet már 2040-re kitűző IMO-javaslatok eddig rendre zátonyra futottak – elsősorban Kína, India és Szaúd-Arábia ellenállása miatt. A BBC szerint most a korábbiaknál nagyobb esélye lehet a kompromisszumos megegyezésnek. A tamáskodóbb elemzők szerint a tárgyalásokat mindenképp nehezíti, hogy a becslések alapján a tengerhajózási szektor kibocsátásának lefelezése 10 százalékos költségemelkedéssel járna az évtized végére.
![A karbonsemlegességet követelő protestálók 2023. július 3-án a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) londoni központjánál A karbonsemlegességet követelő protestálók 2023. július 3-án a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) londoni központjánál](https://assets.4cdn.hu/kraken/7uwTPIZWZqWb1ku1Abs.jpeg)
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: