Egerekben már megfordítja az elhízás folyamatát egy új kísérleti gyógyszer

2023.09.04. · tudomány

Az asztrocitáknak nevezett agysejtek enzimjeire hatva hatékonyan képes szabályozni a testsúlyt a dél-koreai Institute for Basic Science (IBS) kutatócsoportja által fejlesztett gyógyszerhatóanyag – írja a Science Alert a Nature Metabolism folyóiratban augusztus 31-én publikált tanulmányra hivatkozva.

A korábbi elhízásellenes kísérletek főként a hipotalamusz étvágyért és éhségérzetért felelős neurális mechanizmusaira összpontosítottak, a dél-koreai kutatók azonban egy olyan, GABRA5 néven lajstromozott neurontípust találtak, aminek aktivitását csökkentve úgy tűnik radikálisan lehet befolyásolni a zsíranyagcserét.

photo_camera A dél-koreai kutatók Nature Metabolism-ban megjelent vázlatai a neurális mechanizmusról Fotó: (Sa et al., Nature Metabolism, 2023

Az első fázisú klinikai vizsgálatokban már bizonyító KDS2010 kódnevű készítmény úgy apasztotta le a hím kísérleti egerek zsírraktárait, hogy az állatok a magas zsírtartalmú étrend ellenére is fogytak.

A Sciece Alert összegzése szerint a KDS2010 hatóanyaga a MAOB nevű enzim kiválasztásával a GABA gátló-neurotranszmitterek termelését serkenti, így csökkentve a GABRA5 asztrociták aktivitását.