A hemoglobin nem csak a vérben tölt be kulcsfontosságú szerepet

2023.10.16. · tudomány

Ismert, hogy az emlősökben a hemoglobin nevű vastartalmú metalloprotein teszi ki a vörösvértestek szárazanyag-tartalmának 97 százalékát, ahogy az is, hogy ez a fehérje szállítja az oxigént a tüdőtől vagy kopoltyútól a szervezet többi részébe.

Az olyan szövetekben, amelyeknek nincs saját vérellátása, azért is alacsony az oxigén koncentrációja, mivel vörösvértestek nem szállítják oda az életet adó molekulákat.

Az emberi hemoglobin szerkezeti modellje,  zöld színnel a vastartalmú hemcsoportok
photo_camera Az emberi hemoglobin szerkezeti modellje, zöld színnel a vastartalmú hemcsoportok Fotó: Wikipédia

Mivel a kondrocitáknak nevezett porcsejtek osztódása az egyedfejlődés első időszakában rendkívül gyors, sokáig rejtély volt, hogy milyen mechanizmus biztosítja az egészséges működést az alacsony oxigénszint mellett. 2017-ben egerek csontfejlődését vizsgáló kínai kutatók a csontvégi porcos képletekben a vörösvértestekhez hasonló, hemoglobinban gazdag állományokat fedeztek fel. A kutatócsoportnak mostanra sikerült részleteiben is feltárni, hogy milyen funkciót tölt be a oxigén-traszportért felelős fehérje a kondrociták életciklusában – írja a Science.

A Nature-ben nemrégi publikált tanulmányuk szerint ehhez először olyan laboregerek porcszöveteinek növekedését elemezték, amelyekben a hemoglobin termelését génszerkesztéssel csökkentették. A kutatók azt találták, hogy így nagyszámú kondrocita pusztult el a növekedési területeken.
Ezután a kutatók olyan rágcsálókat vizsgáltak, amelyeknél csak a kondrocitákban csökkentették a hemoglobintermelést. Ez esetben is tömeges sejtpusztulást találtak. A harmadik lépésben módosított és módosítatlan porcsejtekből álló szövetek fejlődését vizsgálták alacsony oxigénkoncentráció mellett. Kiderült, hogy a módosítatlan sejtek így is osztódásnak indultak, és alig vagy jóval kisebb mértékben pusztultak, mint a módosított sejtekből álló állományok.

A kutatók szerint a porcszövetek hemoglobintartalmú képletei olyan oxigénraktárként funkcionálnak, amelyek közvetlen vérellátás hiányában is biztosítják a sejtek egészséges működéséhez elégséges oxigénkoncentrációt. Márpedig a kondrocitáknak az egyedfejlődés növekedési szakasza után is meghatározó szerepe van a porcok egészségének fenntartásában. A kínai kutatók ezért is kerestek és találtak hemoglobint tartalmazó struktúrákat a vizsgált egerek bordáiban és végtag-ízületeiben, továbbá humán térdízületek porcos képleteiben is.

Egérízület mikroszkópos felvétele, lilával a kondrocitákból álló porcszövet
photo_camera Egérízület mikroszkópos felvétele, lilával a kondrocitákból álló porcszövet Fotó: Wikipédia

A Science kommentárja szerint ezek az eredmények a kóros csontnövekedési zavarok mellett olyan vele született rendellenességek terápiáit is megalapozhatják, mint a leggyakoribb formájában achondroplasia autosomalis néven ismert törpenövés.