Engedélyt kapott az első karbonsemleges transzatlanti repülőjárat Nagy-Britanniában

2023. november 6.
TECH
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

A Reuters információi szerint november 28-án repülhet először 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) transzatlanti járat. Londonban száll fel a Virgin Atlantic gépe, ami New Yorkba tart majd, és ez lesz az első utazás, amihez nem a SAF (Sustainable Aviation Fuel, azaz fenntartható repülőgép-üzemanyag) és kerozin keverékét használják, hanem tisztán SAF-ot.

A brit polgári légiközlekedési hatóság hétfőn engedélyt adott a Virgin Atlanticnak, hogy transzatlanti járatán repüljön 100 százalékban a fenntartható üzemanyaggal. A lépést egy sor technikai vizsgálat előzte meg, többek között a Virgin 787-es repülőgépét hajtó Rolls-Royce (RR.L) Trent 1000 hajtóművet is tesztelték.

November 28-ig az Egyesült Államoknak, Kanadának és Írországnak kell megadnia még a szükséges engedélyeket ahhoz, hogy a forradalmi repülés megvalósulhasson.

Ahhoz, hogy a SAF elterjedt legyen a kereskedelmi repülésben, nemcsak a légitársaságok nyitottságára van szükség, hanem az iparág fejlesztésére is. Az ágazati szereplők 2030-ra 10 százalékos, 2050-re pedig akár 65 százalékos felhasználást vállaltak. 2021-ben viszont a felhasznált üzemanyag mindössze fél százaléka volt SAF.

Magyarországon is használják már a fosszilis üzemanyaghoz képest akár 70 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátású SAF-ot, a Wizz Air a MOL-lal együttműködésben tavasszal kezdte meg a keverék tankolását a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Végleg befellegzett az 5000 forintos repülőjegynek?

Végleg befellegzett az 5000 forintos repülőjegynek?

A koronavírus-járvány előtt a repülőgépek üzemanyaga, a kerozin volt az olajipar egyik utolsó fénylő csillaga, most viszont úgy tűnik, hogy a légi közlekedés tér vissza a leglassabban a járvány előtti növekedési trendhez. A károsanyag-kibocsátást célzó környezetvédelmi szabályok ráadásul jelentősen növelhetik a finomítók költségeit és ezzel a repülőutak árát.