Engedélyt kapott az első karbonsemleges transzatlanti repülőjárat Nagy-Britanniában
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A Reuters információi szerint november 28-án repülhet először 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) transzatlanti járat. Londonban száll fel a Virgin Atlantic gépe, ami New Yorkba tart majd, és ez lesz az első utazás, amihez nem a SAF (Sustainable Aviation Fuel, azaz fenntartható repülőgép-üzemanyag) és kerozin keverékét használják, hanem tisztán SAF-ot.
A brit polgári légiközlekedési hatóság hétfőn engedélyt adott a Virgin Atlanticnak, hogy transzatlanti járatán repüljön 100 százalékban a fenntartható üzemanyaggal. A lépést egy sor technikai vizsgálat előzte meg, többek között a Virgin 787-es repülőgépét hajtó Rolls-Royce (RR.L) Trent 1000 hajtóművet is tesztelték.
November 28-ig az Egyesült Államoknak, Kanadának és Írországnak kell megadnia még a szükséges engedélyeket ahhoz, hogy a forradalmi repülés megvalósulhasson.
Ahhoz, hogy a SAF elterjedt legyen a kereskedelmi repülésben, nemcsak a légitársaságok nyitottságára van szükség, hanem az iparág fejlesztésére is. Az ágazati szereplők 2030-ra 10 százalékos, 2050-re pedig akár 65 százalékos felhasználást vállaltak. 2021-ben viszont a felhasznált üzemanyag mindössze fél százaléka volt SAF.
Magyarországon is használják már a fosszilis üzemanyaghoz képest akár 70 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátású SAF-ot, a Wizz Air a MOL-lal együttműködésben tavasszal kezdte meg a keverék tankolását a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Végleg befellegzett az 5000 forintos repülőjegynek?
A koronavírus-járvány előtt a repülőgépek üzemanyaga, a kerozin volt az olajipar egyik utolsó fénylő csillaga, most viszont úgy tűnik, hogy a légi közlekedés tér vissza a leglassabban a járvány előtti növekedési trendhez. A károsanyag-kibocsátást célzó környezetvédelmi szabályok ráadásul jelentősen növelhetik a finomítók költségeit és ezzel a repülőutak árát.
Megkapta az engedélyt a repülési tesztre a legnagyobb léghajó a Hindenburg óta
A Pathfinder–1 nevű léghajó 124 méter hosszú, hélium hajtja, és a Google egyik alapítója, Sergey Brin finanszírozta az építését.
A felmelegedés miatt egyre rázósabb repülőutakra lehet számítani
Egy friss kutatás szerint 1979 és 2020 között 55 százalékkal nőtt az erős turbulenciák előfordulása egy népszerű repülési útvonalon, mert a melegedő légkörben megváltozott a szélsebesség.