Gigászi vulkáni torony áll a tengerfenéken Guatemala partjainál

2023.11.24. · tudomány

A tengerszint alatti 2400 méteres mélységben egy 1600 méter magas vulkáni kúpot fedezett fel az amerikai Schmidt Ocean Institute expedíciója a Csendes-óceán nemzetközi vizein 156 kilométerre a guatemalai felségterület határától – írja a Live Science.

A lap szerint a világ legmagasabb emberi építményénél, a Burj Khalifánál kétszer nagyobb, 14 négyzetkilométer alapterületű magányos tenger alatti hegyet többsugaras szonártérképezéssel fedezték fel a Costa Rica és a Kelet-Csendesóceáni-hát közötti területet átvizsgáló kutatók.

A tengerfenékről hat tektonikus lemez találkozásánál függőlegesen kiemelkedő, egyedülálló vulkanikus képződmény nem csak geológiai szempontból érdekes. Az expedíció közleménye szerint a tenger alatti hegyek ökoszisztémája unikálisan gazdag. A vertikális élőhely mélytengeri korallok, szivacsok és számos gerinctelen állat paradicsoma.

photo_camera A guatemalai partoknál felfedezett 1600 méter magas tenger alatti vulkáni kúp szonárképe Fotó: Schmidt Ocean Institute

A műholdas adatok alapján a tengerfenék-térképezéssel foglalkozó geológusok becslései szerint több mint 100 ezer tenger alatti hegy vár még felfedezésre.