Több mint 19 ezer tenger alatti vulkánt fedeztek fel radaros műholdakkal

2023.04.28. · tudomány

Nagy felbontású radaros műholdak több mint 19 ezer tenger alatti vulkánt fedeztek fel világszerte, így a tudósok az eddigi legátfogóbb képet kapták a tengeri hegyekről. Az Earth and Space Science című lapban közölt eredmények révén a kutatók jobban megérthetik az óceáni áramlatokat, a lemeztektonikát és a klímaváltozás kérdéseit.

Korábban a Föld tengerfenekének mindössze az egynegyedét térképezték fel, azt is szonár segítségével, vagyis hanghullámok alapján. A 2011-es felmérés során 24 ezer tengeri hegyet találtak – ezek azok a domborzati formák, amelyek 1000–4000 méter mélységből, a tengerfenékről indulnak, de nem érik el a víz felszínét. Jellemzően kialudt tenger alatti vulkánok maradványai, de akad köztük aktív vulkán is.

A friss kutatás azért is áttörést jelent az óceánkutatásban, mert a kutatóknak így már nem kell a szonárra hagyatkozniuk ahhoz, hogy megvizsgálják a tengerfeneket. A radaros műholdak ugyanis az óceán sötét mélységeit is látják, így pontosabb domborzati térképek készítéséhez járulhatnak hozzá.

photo_camera A 4776 méter magas Pao Pao nevű tengeri hegy, amelynek csúcsa 300 méterrel a tengerszint alatt helyezkedik el Forrás: NOAA

Ezzel a technológiával akár 1100 méter magas képződményeket is képesek észlelni, ami a tengeri hegyek alsó határa, és a kutatók szerint 370 méteres pontossággal meg tudják becsülni a kisebb tenger alatti vulkánok magasságát.

A most felfedezett tengeri hegyekkel együtt így már 43 454 hegyből áll az ilyen képződmények globális katalógusa.