Egy tüköruniverzum lehet a rejtélyes sötét anyag forrása

A látható anyagra gyakorolt tömegvonzás alapján feltételezett sötét anyag a kozmológia egyik legnagyobb rejtélye. A tudomány jelenlegi állása szerint a látható anyag minden egyes kilogrammjára 5 kilogrammnyi, a gravitáción kívül a másik három természetalkotó erő egyikével sem kölcsönható, ezért sötétnek nevezett anyag jut az emberiség által eddig megismert világegyetemben. A rejtélyt növeli, hogy a kozmológiai számítások szerint ez az 1:5-ös arány térben és időben is állandó az egész eddig feltérképezett univerzumban.

A chicagói Fermilab kutatói úgy vélik frappáns magyarázatot találtak a sötét anyag eredetére – írja a Live Science. A nemrégiben publikált teória egy újszerű kozmikus szimmetriát feltételez.

A látható anyagok viselkedését leíró fizika bizonyította, hogy a neutron és a proton szinte pontosan azonos tömege teszi lehetővé a stabil, kölcsönható atomok keletkezését. A Fermilab kutatóinak elmélete abból indult ki, hogy amennyiben a proton alig valamivel nehezebb lenne, az univerzum instabil neutronok szabadon lebegő óceánjaként létezhetne csupán.

photo_camera Egy galaxishalmaz kékre színezett sötét anyaggal kiegészített képe – vörös, zöld és narancssárga látható anyaggal Fotó: GBT Green Bank Observatory/National Science Foundation (NSF); Optical: Subaru Tele-scope, National Astronomical Observatory of Japan/HSC-SSP collaboration; X-ray: European Space Agency (ESA)/XMM-Newton/XXL survey consortium

Az új elmélet szerint a látható anyag ötszörösét kitevő sötét anyag voltaképp egy ilyen neutron-óceánhoz hasonló, szabadon lebegő semleges részecskék alkotta tüköruniverzum, ami a kozmosz korai időszakában jöhetett létre, és a gravitáció révén annak ellenére kapcsolódik a látható anyag alkotta világhoz, hogy az ismert fizikától eltérő természeti törvények uralják.