Három hónappal a második kísérlet után lezárult a nyomozás és feltárták a Starship meghibásodásainak okát

02.27. · TECH

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) valamivel több mint 3 hónappal november 18-a után lezárta a második Starship indításával kapcsolatos nyomozást. Az őszi próbálkozás során a gyorsítórakéta és a felső fokozat is hibásan működött az SpaceX közleménye szerint.

Bár ősszel Elon Musk gigantikus rakétája elérte a világűrt, később pedig a Marsra is szállíthat embereket a tervek szerint, hosszú út áll még előtte, hogy megbízható és biztonságos legyen. Az FAA most 17 korrekciós javaslatot fogadott el a SpaceX-től, amiket a további fejlesztés során alkalmaznak majd.

A második rakétateszt
photo_camera A második Starship rakétateszt november 18-án Fotó: SpaceX

Mindezek ahhoz szükségesek, hogy a rakéta ne jelentsen veszélyt sem az emberekre, sem a földi létesítményekre, ezek biztosítása érdekében az FAA további intézkedéseket vár el a SpaceX-től.

A novemberi indítás kudarcát alapvetően nem a fellövés jelentette, hanem a leszállás. Míg a terv az volt, hogy a Starship Super Heavy hordozórakétája 13 hajtómű segítségével biztonságosan landol a Mexikói-öbölben, addig a valóságban több hajtómű is leállt, egy pedig energetikailag is meghibásodott. Végül a jármű nagyjából 90 kilométeres magasságban, a repülés után 3,5 perccel hullott darabjaira.

A vállalatnak jelenleg 4 db kész vagy majdnem kész állapotban lévő Starshipje van. Sokat várnak tehát a következő repülési teszttől: amennyiben sikerül orvosolni a problémákat és zökkenőmentes lesz az indítás, még gyakoribb indításokra készülhetünk.