Bezuhantak a Tesla eladásai, de így is újra piacvezető lett Elon Musk vállalata

Kezdi elveszteni vezető szerepét az általa létrehozott elektromosautó-piacon a Tesla – írta kedden a New York Times, miután Elon Musk vállalatának eladásai 8,5 százalékkal estek vissza 2024 első negyedévében a tavalyi év ugyanazon időszakához képest.

Közben azonban kiderült, hogy a kínai BYD autógyártó eladásai a tavalyi év utolsó három hónapjához képest idén év elején 43 százalékkal csökkentek, így a Reuters szerint ismét a Tesla lett a világ legnagyobb elektromos autó gyártója.

Egy Tesla Model 3 a pekingi expón 2023 decemberében
photo_camera Egy Tesla Model 3 a pekingi expón 2023 decemberében Fotó: JADE GAO/AFP

A Tesla eladásainak visszaesése ugyanakkor jelentősen nagyobb volt a Wall Street Journal szerint, mint amire az elemzők számítottak. Ez újabb aggodalmakat keltett a vállalat idei növekedési kilátásairól, aminek hatására a Tesla részvényei tegnap 5 százalékot estek.

Az amerikai cég az év első három hónapjában 387 ezer autót szállított le, amely 36 ezerrel marad el a 2023 első negyedévében elért értéktől. A covidjárvány által 2020-ban okozott csökkenés óta ez az első alkalom, hogy az autógyártó eladásai éves összehasonlításban visszaestek.

A Tesla azt állítja, hogy ez részben a frissített Model 3 autó gyártásának a kaliforniai Fremont üzemben történő korai felfuttatására vezethető vissza, valamint a vörös-tengeri konfliktus és a berlini Gigafactory gyártóüzemnél bekövetkezett tűzeset miatti leállásokra.

A visszaesére reagálva Musk az X-en (korábban Twitter) a megszokott stílusában idiótának nevezett egy, a cég jövője miatt aggódó elemzőt, és azt írta, hogy a „BYD eladásai 42 százalékkal estek vissza. Ez mindenkinek egy nehéz negyedév volt”.

A BYD Dolphin és Atto 3 modelljei
photo_camera A BYD Dolphin és Atto 3 modelljei Fotó: BYD

A kínai vállalat az első negyedévben 300 ezer elektromos autót értékesített, miután az előző hónapban 526 ezer eladással megelőzte a Teslát. A BYD a tavalyi évhez képest – a visszaeső Teslával ellentétben – így is jelentős, 13 százalékos növekedést tudott produkálni.

A New York Times szerint a BYD, valamint a dél-koreai Kia és Hyundai növekedése miatt nem az általánosan gyengébb kereslet az egyetlen magyarázat a Tesla problémáira. A lap úgy vélekedik, hogy miután a Tesla a Model 3 és Model Y autóival forradalmasította az autóipart, az elektromosautó-piac jelenlegi alakulása már nem biztos, hogy a vállalatnak kedvez.

Ez szerintük arra vezethető vissza, hogy a Tesla felemelkedését megalapozó korai vevőkkel szemben a mainstream vásárlókat elriaszthatja az autók rendhagyó kialakítása, köztük a minimalista beltér, amelyben azok szinte összes funkcióját egy tabletszerű érintőkijelzőn keresztül kell vezérelni.