Öregedésgátló a kannabisz pszichoaktív hatóanyaga

Az elmúlt fél évszázad egyik legismertebb szerves molekulája kétségkívül a Δ9-tetrahidrokannabinol, vagyis a világszerte marihuánaként fogyasztott nemesített indiai kender tudatmódosításért felelőssé tett hatóanyaga. A biokémiai nevezéktan szabályai szerint a THC betűszóval és a delta-9 előnévvel jelölt (C21H30O2 képletű) matériát az 1960-as évek első felében izolálták az izraeli Weizmann Intézet kutatói, akik a botanikusok által Cannabis sativa var. indica (illetve Cannabis sativa ssp. indica) néven lajstromozott növény hasznos alkaloidjait keresték.

A Bonn-i Egyetem molekuláris biológusai által vezetett német-izraeli kutatócsoport az ACS Pharmacology & Translational Science folyóiratban most megjelent tanulmánya azt állítja, hogy a Δ9-THC-nek kulcsszerepe lehet az időskori kognitív hanyatlás megelőzésében, és a mentális mellett a fizikai öregedés lassításában – írja a Science Alert.

A természetes endokannabinoid-rendszer és a legismertebb fitokannabinoid kölcsönhatását már évtizedek óta kutatják világszerte, a német-izraeli kutatócsoport most viszont egérkísérletekben azt is részletesen feltárta, hogy az 1-es típusú kannabinoid-receptor (BC1) működése milyen befolyással bír a sejtanyagcsere egészséges szabályozásáért felelős, a jelátviteli folyamatokban meghatározó mTOR fehérje termelődésére.

A Science Alertnek nyilatkozó Bilkei-Gorzó András, a kutatócsoport vezetője szerint a 28 napos alacsony dózisú THC-terápia fokozta a szinaptikus fehérjetermelést az egerek agyában, amelynek hatására nőt az mTOR-aktivitás, mindennek hatására javultak a kognitív mechanizmusok, miközben lassultak az öregedést kiváltó anyagcsere-folyamatok a periférián.