Öngyógyító bitumennel tüntetnék el a kátyúk millióit Angliában
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A londoni King's College és a Google Cloud közös kutatócsoportja azon dolgozik, hogy a bitumenhez adagolt szerves anyag segítségével olyan öngyógyító anyagot fejlesszenek a közutak kátyútlanítására, amely legalább 30 százalékkal meghosszabbítja a javítások élettartamát – írja a brit Guardian.
Ismert, hogy kátyúk jellemzően a forgalom okozta terhelés miatt kialakuló apró felületi repedésekből keletkeznek, amelyeket a beszivárgó víz fagyása és olvadása tágít egyre mélyülő folytonossági hiányokká. A probléma az, hogy a gyorsjavításra használt bitumen megszilárdulása során is kialakulhatnak a kátyúsodáshoz vezető hajszálrepedések. A kutatók ezért olyan újrhasznosított kőolajszármezékokkal átitatott növényi rostokkal próbálkoznak, amelyek a bitumenbe keverve a terhelés hatására megakadályozzák a repedések kialakulását.
A brit lap szerint az öngyógyító bitumen fejlesztését a National Highways autópályatársaság is jelentős összegekkel támogatja, így pár éven belül sor kerülhet a módszer gyakorlati alkalmazására. Ami már azért sem elhanyagolandó, mert az 1905-ben alapított Automobile Association (AA) adatai szerint 2023-ban 474 milliárd fontnyi kárt okoztak az autósoknak a kátyúk az Egyesült Királyságban, de tavaly ez az összeg már elérte az 579 milliót, így idén a brit közlekedési tárca 1,6 milliárd fontot kényszerült elkülöníteni a 7 millió kátyú eltűntetésére.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
A közúti balesetek akár 80 százalékát megelőzheti a technológia, amelyben egy magyar cég is élen jár
Önvezető autók helyett már leginkább okosváros-projektekre és a biztonságos, hatékony közlekedésre koncentrál a járműkommunikációs szektor globális élvonalába tartozó magyar cég, a Commsignia. Az akár életmentő V2X technológiára ráugrottak az autó- és bicikligyártók és a telekomcégek is, most egy angliai tesztelésen néztük meg, hol tart a dolog.
Nemcsak az autók, az aszfaltozott utak is erősen szennyezik a levegőt
Egy amerikai tanulmány szerint a friss aszfalt a levegőszennyezés egyik igen jelentős, eddig nem azonosított tényezője. Adott esetben az autók kipufogójánál is több szilárd, illetve folyékony szennyező részecskével terheli a levegőt.