Megkezdődött az Uber-Waymo per, az önvezető autózás jövője lehet a tét
Hétfő reggel megkezdődött a Waymo vs. Uber per egy San Franciscó-i bíróságon, nem messze az alperes Uber cégközpontjától.
Az egyik oldalon a Google-tulajdonos Alphabet önvezetőautó-cége, a Waymo áll, amely azzal vádolja az Ubert, hogy ellopta titkos technológiáját. A vád szerint a Google cégétől távozó vezető mérnök, Anthony Levandowski engedély nélkül magával vitt 14 ezer belső fájlt. A szakember ezután Otto néven saját céget alapított, amit rövidesen megvett az Uber – a Waymo szerint így tettek szert az értékes adatokra.
A másik oldalon pedig ott van az etikátlan húzásaival még a Szilícium-völgyi cégek közül is kiemelkedő Uber, amely azt állítja, jóhiszeműen vásárolta meg Levandowskit és cégét 2016 augusztusában. A mindössze néhány hónapig létező startupért az Uber jókora összeget, 680 millió dollárt fizetett. Az Uber azzal védekezik, hogy nem húzott jogtalanul hasznot abból, amit Levandowski elvett, sőt az ügy kirobbanása óta már el is bocsátották a mérnököt, mert nem tett eleget a hivatalos idézéseknek.
Hogy milyen titkokról van szó pontosan, az a nyilvánosság elől rejtve maradt. A Waymónak nincs könnyű dolga, ha bizonyítani akarja, hogy amit elloptak tőle, valóban üzleti titok, ezt a fogalmat nem védi annyira a jog, mint a szabadalmat.
Az Ars Technicának nyilatkozó Russell Beck üzletititok-szakértő szerint a Waymónak azt kell bizonyítania, hogy Levandowski valóban ellopta a fájlokat, az Uber tudomást szerzett erről, valamint hogy a megszerzett információt be is csatornázta önvezető technológiájába. A közösségi fuvarozónak viszont azt kell igazolnia, hogy még ha történt is jogsértés, végső soron nem használják a Waymótól ellopott információkat. Beck tapasztalatai szerint az ilyen ügyek inkább peren kívüli egyezséggel szoktak zárulni.
Egy másik szakértő szerint az Ubernek egyrészt azt az állítást kell megtámadnia a bíróságon, hogy a lopott fájlok valóban üzleti titkot képeznek, másrészt azt kell bizonyítania, hogy nem tudott Levandowski akciójáról – írta Elizabeth Rowe, a Floridai Egyetem professzora.
Ha a Waymónak sikerül bebizonyítania, hogy az Uber rosszhiszeműen járt el, Travis Kalanick cégére több milliárd dolláros büntetést is rásózhatnak, amibe bele is roggyanhat az agresszív terjeszkedése miatt amúgy is nehéz időket élő cég. A Waymo, amely az esetleges technológialenyúlásról egy félrement emailből értesült, a hírek szerint peren kívül is egymillió dollárt és nyilvános bocsánatkérést követelt
Az önvezetés lenne az Uber jövője?
Akárki is jön ki győztesként az ügyből, úgy tűnik, most már elkerülhetetlen, hogy a vegyes mezőnyből kiemelkedjen egy cég, amely dominálhatja az önvezető autók piacát a következő években. Lehet, hogy a Waymo, lehet, hogy az Uber, és lehet, hogy egy nevető harmadik, például a GM szerzi meg ezt a pozíciót.
Az Uber alapítója, Travis Kalanick, aki nemrég megvált részvénycsomagja 29 százalékától, 2016-ban még vezérigazgatóként beszélt arról: cége jövőjét nagy mértékben ahhoz köti, hogy sikerül-e az önvezető iparág legjobbjai közé kerülnie. 2017. júliusban még konkrétabban fogalmazott: „ahhoz, hogy az Uber a jövőben is fennmaradjon, valószínűleg muszáj lesz vezetővé válni az önvezető járművek piacán”. Az Ubernek tehát több a vesztenivalója.
Mégis, ha az Uber lerázza magáról az ügyet, nem vész kárba a múlt évi egymilliárd dolláros befektetése az önvezető technológiába. Elvégre a cég sok mindennel rendelkezik, amivel a Waymo nem: hatalmas közösségi hálózattal, plusz a hozzá tartozó szoftverekkel és szakemberekkel.