Extra hosszú fotót tettek közzé a Mars jegéről

Amerikai asztrogeológusok épp idén januárban számoltak be arról, hogy az eddig ismertnél is sokkal több jég található a Marson, de az Európai Űrügynökség (ESA) szondája most képet is küldött róla.

Az ExoMars Trace Gas Orbiter nevéből adódóan a légkörben nyomokban található gázokat (pl. metán, vízpára, nitrogén-dioxid) méri, így kutatja a bolygó geológiai és biológiai aktivitásához köthető anyagokat. Az ESA közleménye szerint a szonda 400 km-es magasságból lőtte az alábbi képet, amelyen egy jéggel övezett becsapódási kráter 40 km-es szakasza látható.

A Korolev-kráterFotó: ESA/Roscosmos/CaSSIS

Az űrszonda kamerarendszeréért felelős Nicolas Thomas szerint a képet három különböző, de pontosan egyszerre készült fotóból rakták össze, és már csak a különleges fényviszonyok miatt is közlésre érdemesnek gondolták. „Azon dolgozunk, hogy teljesen automatizáljuk a képelőállítási folyamatot, hogy a lehető leggyorsabban tudjuk az adatokat a tudomány részére bocsátani elemzésre” – mondta Thomas.

Az ESA ígéretei szerint a jövőben rendszeresen közlik majd a szonda által készített képeket a Marsról.

Tudós? Akkor ateista!

Stellan Ottosson svéd szerző magyarul frissen megjelent Darwin-életrajza érdekes, de meglehetősen egyoldalú képet ad az evolúcióelmélet atyjáról, a tudósról, apáról, angolról, ateistáról és teológusról.

Száz méter mély szénhidrogéntavakat találtak a Titánon

A Szaturnusz legnagyobb holdja, a Titán ősi Földre emlékeztető viszonyai, vastag légköre, szénhidrogéntengerei és tavai, szénhidrogén-esőzése, vándorló dűnéi, folyóvölgyei, érdekes szerves kémiai folyamatai és felszín alatti globális folyékony vízrétege az egyik legizgalmasabb tudományos célponttá teszik a holdat Naprendszerben.