„A türelmem elfogyott” – Brüsszel ultimátumot adott a Facebooknak
Határidőt kapott az Európai Bizottságtól a Facebook: december 31-ig részletesen közölnie kell, mihez kezd a felhasználók adataival, máskülönben működésbe lép a bizottság szankciós gépezete.
A céget még februárban utasították, hogy frissítse felhasználási feltételeit, de nem cselekedett elég gyorsan, és „mostanra elfogyott a türelmem” – közölte Vera Jourova, az unió jogérvényesülésért, fogyasztópolitikáért és nemek közötti egyenlőségért felelős biztosa.
A Facebook megüzente, hogy változtatott itt-ott, és szeretné folytatni az együttműködést. Jourova azonban nem ebben a bajtársias szellemben nyilatkozott csütörtökön: „ha nem látunk javulást, jönnek a szankciók. Ez egészen világos. Nem tárgyalhatunk az idők végezetéig, látnunk kell az eredményeket.”
A Facebook mellett az Airbnb-t is arra szólította fel februárban a bizottság, hogy harmonizálják szolgáltatásuk feltételeit az európai szabályozással, illetve javítsanak a felhasználókkal folytatott kommunikáción, hogy a facebookozók és az airbnb-zők is pontosan értesüljenek arról, mit kezdenek a techcégek a róluk gyűjtött adatokkal.
Az Airbnb teljesítette is az elvárásokat, így foglalásnál most már az extra díjakkal növelt teljes árat is látják a felhasználók, és a szállásadókról szóló információkhoz is hozzáférnek. A Facebook azonban csak igen korlátozottan igyekezett megfelelni az elvárásoknak, ahogy Jourova fogalmazott.
A felhasználói élmény csak a jéghegy csúcsa
Az uniós biztost az bosszantotta fel, hogy a Facebook úgy jellemezte saját adatgyűjtési gyakorlatát, hogy az a felhasználói élmény javítását szolgálja, azt azonban elhallgatta, hogy ezt az információcsomagot aztán harmadik feleknek is eladják.
Jourova nyilatkozatára a Facebook közleményben úgy reagált, hogy már májusban frissítette szolgáltatási feltételeit, és ezzel a bizottság elvárásainak „túlnyomó többségét” teljesítette. A cég szerint a feltételeikből most sokkal világosabban kiderül, hogy mi szabad, és mi nem a Facebookon, és milyen lehetőségeik vannak a felhasználóknak. A cég egyszersmind hálás az Európai Bizottság folyamatos visszajelzéseiért.
A Facebook bevételei olyan vaskosak, hogy egy még oly brutális szankció sem igazán rengetné meg, talán jobban is megérné a cégnek, mint teljesen átláthatóvá tenni a működést. 2018 első felében a botrányok ellenére több mint 10 milliárd dollár profitot termelt a cég.
Júliusban a bizottság a Google-re szabott ki rekordmagas, akkori árfolyamon 5 milliárd dolláros (4,34 milliárd eurós) bírságot, bár az nem adatvédelmi, hanem versenyjogi ügy volt. A Facebookra nyáron a brit adatvédelmi szervezet, az ICO rótt ki félmillió fontos büntetést a Cambridge Analytica-botrány miatt, ez annyit jelentett a techcégnek, hogy kb. 5 és fél percig nem termelt hasznot.