Élő közvetítésekből gazdagodnak a kínai földművelők
Míg globálisan az internetes live streaming megmaradt a videojátékok vagy hírértékű események (netán műanyag zacskók bomlásának) közvetítésénél, Kínában már évek óta igyekeznek más területeken is kiaknázni azt a trendet, miszerint a kínai internethasználók közel fele (egy 2017-es jelentés szerint ez 344 millió embert jelent) már élt az élő közvetítés lehetőségével valamilyen platformon.
Az elmúlt hónapokban több olyan farmer története is bejárta a nyugati sajtót, akik már elsősorban az interneten népszerűsítik termékeiket. A New Yorker például tavaly októberben írta meg a megnyerően szókimondó Liu Mama történetét, aki a Kuaishou platformon létrehozott csatornáján hol vicces szkeccseket tesz közzé, hol a mindennapjait streameli kukoricahántás vagy paradicsomszüretelés közben – a 15 milliónál is több követőjétől kapott adományoknak köszönhetően pedig körülbelül 40 millió forintnak megfelelő összeget tesz zsebre havonta.
Erre a trendre nemrég az Alibaba is felfigyelt, és szegénységcsökkentő program címszó alatt ezer olyan mezőgazdasági dolgozónak tanítja meg a live streaming rejtelmeit, akik az ország legnagyobb online piacterén, a cégcsoporthoz tartozó Taobaón árulják termékeiket – írta meg az Abacus.
A Taobao 2016-ban élesítette az élő közvetítés funkcióját, és azóta a divatcikkektől az extrém ínyencségekig rengeteg terméket próbálnak ezzel eladni az oldal felhasználói. A cég adatai szerint három év alatt nagyjából százezer felhasználó népszerűsítette növényeit és haszonállatait a Taobao élő közvetítésén keresztül. Egy decemberi hír szerint például volt olyan gazdálkodó, aki 13 nap alatt egymillió kilogramm narancsot tudott eladni a live streaming lehetősége által.
Az Abacus szerint az egyre környezettudatosabbá váló kínai vevők szeretik tudni, honnan származnak a megvásárolandó áruk, és a közvetítéseknek köszönhetően a farmerek nemcsak a termékeiket tudják bemutatni, de azt a környezetet is, ahol termesztik vagy tenyésztik azokat. De a lap szerint vannak olyanok is, akiket csak a vidéki élet iránt érzett nosztalgia vagy egyszerű szórakozási vágy hajt arra, hogy földművelőket nézzen élőben. Az így internetes hírességgé váló mezőgazdászok mindenesetre sokkal több terméket tudnak eladni, mióta létezik ez a lehetőség.
A Taobaót is birtokló Alibabáról az alábbi cikkben írtunk részletesebben: