Mark Zuckerberg alapjaiban változtatná meg a Facebookot
A Facebook alapítója és elnök-vezérigazgatója, Mark Zuckerberg szerdán egy Facebook-jegyzetben osztotta meg a világgal, mit gondol cége és a világot uraló közösségi média jövőjéről. Írásában hitet tett az adatvédelemre fókuszáló platformok szükségessége mellett: „azt gondolom, hogy a kommunikáció jövője a privát, titkosított szolgáltatások felé mutat, ahol az emberek biztosak lehetnek abban, hogy amit egymással beszélnek, titokban marad, és az üzeneteik nem maradnak meg örökre”.
Zuckerberg ezzel előrevetítette a cég három fő üzenetküldő szolgáltatásának (Facebook Messenger, Instagram Direct, WhatsApp) valamilyen formában történő egyesítését, és az új, közös platformon való beszélgetések titkosítását. Azt maga is elismerte, hogy „jelenleg nincs túl jó hírnevünk az adatvédelemmel kapcsolatban”, de hozzátette, hogy „többször bizonyítottuk már, hogy képesek vagyunk fejlődni az olyan szolgáltatások kialakításának irányába, amiket az emberek valóban akarnak”.
A nemes célok ellenére van egy nagy probléma az új iránnyal: egyelőre fogalmuk sincs, mindezt hogyan váltsák pénzre.
Adatvédelem, biztonság, blabla. De hol a pénz?
A jegyzet megjelenése után Zuckerberg interjút adott a Wirednek, amelyben az adatvédelemre fókuszáló törekvések üzleti lehetőségeiről is beszélt. „A megközelítésünk mindig az volt, hogy először felépítünk egy olyan szolgáltatást, amire az embereknek szükségük van, utána koncentrálunk arra, hogy a felhasználók organikusan léphessenek kapcsolatba üzleti szereplőkkel, és csak legvégül fókuszálunk arra, hogy miként profitálhatunk az üzleti szereplők növekedéséből és szolgáltatásaik jobb eléréséből” – mondta, kiemelve, hogy az új platform esetében jelenleg az első fázisban tartanak, tehát egyelőre csak a felhasználók érdekeit nézik.
A platformok egyesítése és titkosítása azt is jelenti, hogy
elvileg maga a Facebook sem láthatja majd, milyen üzeneteket küldenek egymásnak a felhasználói,
de Zuckerberg szerint ez üzletileg semmilyen változást nem jelent, hiszen a beszélgetések tartalmát jelenleg sem használják fel a hirdetések targetálásában.
Annál nagyobb problémát jelent a metaadatok tárolásának időbeli korlátozása. Az üzenetek metaadatai közé tartozik gyakorlatilag minden olyan információ, ami nem a konkrét beszélgetés tartalmára vonatkozik – tehát a feladó és a címzett személye, az üzenetküldésre használt eszköz helyadatai, az IP-cím, az eszközhöz tartozó mobilszám, stb. Ezeket eddig korlátozás nélkül tárolta a Facebook, és fel is használta a hirdetések személyre szabásánál, a jövőben viszont az időkorlátos üzenetek eltűnésével a metaadatok is eltűnnek majd, így használhatatlanok lesznek hirdetési célokra.
Lehetséges irányok: 24 órás hirdetések, e-kereskedelem, Facecoin
Az üzenetküldésen kívül viszont nem várható radikális változás a Facebook alkalmazásaiban, így a hagyományos bevételi források továbbra is megmaradnak, elemzők szerint pedig az üzenetek titkosításával kieső bevételeket a Facebookon és az Instagramon is elérhető „Történetek” funkción, vagyis a 24 óra után eltűnő posztokon keresztül pótolhatják. Bár ezek monetizálását hivatalosan még nem jelentették be, Zuckerberg a tavalyi év közepétől kezdve gyanúsan sokat emlegeti, hogy a Facebook- és Instagram-sztorikban van a jövő.
A konkrét e-kereskedelemtől sem zárkózik el a Facebook: tavaly év végén Zuckerberg azt nyilatkozta, hogy „az emberek már most sok kereskedelmi aktivitást mutatnak a Facebookon, és nagy számban követnek márkákat, ami szép és jó, de úgy gondolom, hogy hatalmas lehetőség van abban, ha engedélyezzük magát a tranzakciót is.”
Mivel ez leginkább a nem kizárólag üzenetküldésre használt platformokon lehetséges, a WhatsAppra külön stratégiát kell kidolgozni – a Bloomberg pedig már tavaly decemberben megírta, hogy a Facebook – amely egy körülbelül 40 fős blockchainosztályt is működtet – saját kriptovaluta létrehozásán dolgozik, amellyel a WhatsAppon keresztül tudnak majd egymásnak pénzt küldeni a felhasználók.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: