A botrányok ellenére szénné kereste magát a Facebook
Kongresszusi számonkérés ide, adatlopások és tömegterrorhoz vezető politikai manipulációk oda, az Instagrammal, a WhatsAppal és a Messengerrel együtt összesen 2,7 milliárd embert elérő Facebook rendíthetetlenül növekszik.
A Palo Alto-i technológiai óriásvállalat az amerikai tőzsdék szerdai, január 30-i zárása után közzétett gyorsjelentésében arról számolt be, hogy az elemzők által vártnál erősebb növekedést produkált tavaly.
Ázsia és a fejlődő világ szárnyal
Európában és Amerikában a felhasználók számának növekedése lelassult, illetve stagnálni látszik, de Ázsiában és a Csendes-óceáni térségben brutálisan növekedett a közösségi alkalmazást naponta használók aránya, ahogy a jelentésben a világ maradékának titulált országokban is dinamikusan nő a facebookozók száma.
A gyorsjelentés szerint a tavalyi év utolsó három hónapjában a 2017-es utolsó negyedévhez képest 9 százalékkal nőtt a napi, és ugyanennyivel a havonta legalább egyszer bejelentkezők száma. Feltűnő, hogy az európai felhasználók száma a 2019 második és a harmadik negyedévében tapasztalt csökkenés után ismét növekedésnek indult, a naponta és a havonta aktív facebookozók körében egyaránt.
Rekordbevétel
A reklámok adták a Facebook bevételeinek 98,5 százalékát a tavalyi utolsó negyedévben, ennek 93 százaléka mobilhirdetésekből adódott, 2017-ben az utóbbi arány csak 89 százalék volt.
Összeségében pedig 30,4 százalékkal nőtt a bevétel az utolsó negyedévben az előző év hasonló időszakához képest. A gyorsjelentés szerint az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel is megugrott az egy évvel korábbi 6,18 dollárról 7,37 dollárra.
Meglepő, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában volt a legjelentősebb, 30 százalékos a növekedés, míg Ázsiában továbbra sem dübörög a célzott reklám, az egy főre vetített bevétel ott nem éri el a 3 dollárt.
Az összbevétel 2018 utolsó negyedévében 16,9 milliárd dollár volt, ami jócskán, egészen pontosan 300 millióval szárnyalta túl az előzetes várakozásokat.
Az utolsó negyedéves profit 6,88 milliárd dollárra (részvényenként 2,38 dollárra) nőtt, míg az előző év hasoló időszakában 4,27 milliárd dollárt (részvényenként 1,44 dollárt) ért el a cég. Ez egészen pontosan 61 (részvényenként pedig 65) százalékos növekedés.
A CNBC szerint a Facebook 2019-ben már a növekedés lassulásával kalkulál, miközben a költségeinek akár 50 százalékos növekedésére számít. Gyorselemzésük szerint a számok arra utalnak, hogy a hirdetők a sorozatos PR-katasztrófák ellenére továbbra is értékes, sőt egyre értékesebb felületnek látják a Facebookot. Ez akár a befektetők hitét is növelheti abban, hogy a cég részvényei újra megerősödnek.
Botránykalendárium
Tavaly év végén összefoglaltuk miféle botrányok tarkították a Facebook 2018-as üzleti évét. Emlékeztetőül:
- Márciusban kiderült, hogy a Donald Trump választási kampányát és a Brexithez vezető kommunikációt is segítő Cambridge Analytica nevű politikai tanácsadó és elemző cég jogtalanul jutott hozzá nagyjából 50 millió Facebook-felhasználó adataihoz, így célzott hirdetésekkel befolyásolhatták a szavazásokat. Később a Facebook beismerte, hogy az érintett felhasználók száma 87 millió volt.
- Kiderült az is, hogy a Facebook mobilappját használó felhasználóktól híváslistákat és üzeneteket is gyűjtöttek, azokat 3 évre visszamenőleg tárolták is.
- Április közepén megkezdődött Zuckerberg nyilvános izzasztása: először az amerikai Szenátusban, egy nappal később pedig a Képviselőház előtt magyarázkodhatott a botrányok miatt, májusban pedig az Európai Parlament tagjait dühítette fel kitérő válaszaival.
- Júniusban a New York Times leplezte le, hogy a Facebook legalább 60 eszközgyártóval (köztük az Apple-lel, az Amazonnal, a Microsofttal vagy a Samsunggal) kötött olyan titkos szerződést, amelynek köszönhetően a felhasználók, az ismerőseik, de még az ismerőseik ismerőseinek adataihoz is hozzáférhettek a cégek.
- Pár nappal később egy új funkció tesztelése során 14 millió felhasználó rejtett posztjai váltak nyilvánossá.
- A hónap végén került nyilvánosságra, hogy akár 120 millió felhasználó adatai is kiszivároghattak egy népszerű kvízalkalmazáson keresztül.
- Ehhez képest már szinte kevésnek tűnik az az 50 millió felhasználó, akiknek minden adatához hozzáfértek egy hackertámadás során.
- Októberben arra is fény derült, hogy a cég több mint egy éven keresztül hamis megtekintési adatokat prezentált a videós tartalmakkal és hirdetésekkel kapcsolatban. Ezzel a hirdetők mellett a médiacégeket csapták be igazán, akik egyre jobban koncentráltak a videós anyagokra az írott szövegek kárára, ami állások százaiba került, alsó hangon.
- Novemberben felelősséget vállalt a cég a rohingyák elleni erőszakért, mivel 2017-ben a Facebookot is felhasználva kezdtek etnikai tisztogatásba Mianmarban az ország muszlim kisebbsége ellen.
- Mindezek következményeként fiatalok milliói hagyták ott a Facebookot, összesen az amerikai felhasználók 26 százaléka törölte az appot néhány hónap alatt.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: