A kutya- és macskatartók 35 százaléka nem adna húst az állatának

2019.03.25. · tudomány

Világszerte több ezer kutya- és macskatartót kérdezett meg egy kanadai és új-zélandi állatorvosokból és takarmányozási szakemberekből álló kutatócsoport arról, hogy milyen eredetű táplálékkal etetik állataikat.

A vegán, illetve vegetáriánus étrendre is kitérő kérdőívek feldolgozása után kiderült, hogy a válaszadók 35 százaléka megvonná az állati eredetű fehérjét háziállatától.

A PLOS One közösségi tudományos folyóiratban közölt eredmények szerint a válaszadók 5,8 százalékát kitevő vegán emberek több mint fele tenné húsmentessé macskája, illetve kutyája mindennapi eledelét. A csak zöldségfélét fogyasztó kutyások/macskások harmada pedig már jelenleg is vegán koszttal eteti háziállatait.

A felmérést végző kutatócsoport tagjai azonban felhívják a figyelmet az egyoldalú vegán étrend ártalmaira. A kutya (Canis familiaris) ugyan nem mindenevő – mint az ember vagy a sertésfélék –, de már a háziasítása előtt alkalmazkodott a növényi táplálék emésztéséhez. Kétféle nyálat választ ki a rágás során, amelyek közül az egyik a zöldségfélék előemésztéséhez szükséges anyagokban gazdag. Csakhogy a kutyának szüksége van az egészségének megőrzéséhez állati eredetű fehérjékre, zsírokra, illetve az ezekkel együtt optimálisan hasznosuló vitaminokra, nyomelemekre és ásványi anyagokra is.

Leila, egy potsdami vegán kutya 2014-ben
photo_camera Leila, egy potsdami vegán kutya 2014-ben Fotó: BERND SETTNIK/dpa Picture-Alliance/AFP

A házimacska (Felis silvestris catus) ezzel szemben valódi ragadozó. Olyan, úgynevezett hiperhúsevő faj, amelynek fogazata a kizárólagos húsevéshez alkalmazkodott.

Bár már sok helyen árulnak a boltok zöldségtápot macskáknak, a kutatók szerint a faj nem rendelkezik a növényi anyagok hatékony megemésztéséhez szükséges apparátussal, még akkor sem, ha ennek látszólag ellentmond, hogy az emésztése javítására, illetve hánytatószerként olykor mégis fogyaszt növényeket.

Vegán macskakaja egy német szupermarketben
photo_camera Vegán macskakaja egy német szupermarketben Fotó: Ole Spata/dpa Picture-Alliance/AFP

Az egyoldalú táplálás következtében kialakuló hiánybetegségek és a legyengülő immunrendszer miatt gyakoribbá váló fertőzések egyik faj tagjainak túlélésének sem kedveznek – summázzák a kutatók.

Kutyás és macskás témákkal az alábbi cikkeinkben foglalkoztunk korábban: