A francia kormány annyira nekiment a fake news-nak, hogy saját magát is sikerült kitiltatnia a Twitterről
Letiltotta az amerikai Twitter a francia kormány
európai parlamenti választási kampányát, méghozzá épp a
kormány által támogatott álhírellenes törvényre hivatkozva.
Az #OuiJeVote (igen, szavazok) kampányban a választásokon való részvételre
buzdítják a franciákat, ezt pedig állami pénzből
finanszíroznák. A San Franciscó-i székhelyű Twitter viszont szeretné tiszteletben tartani a
törvényt, úgyhogy nem hajlandó elfogadni a fizetséget. A francia kormány
álláspontja szerint egyáltalán nem zárták ki magukat a
felületről, a Twitter viszont hajthatatlan: miután nem biztos,
hogy könnyen meg tud felelni az állam által szabott feltételeknek,
inkább ki is marad az egész kampányból.
Christophe Castaner francia belügyminiszter
szerint az amerikai cég túl szigorúan értelmezi a törvényt, a kampány
pedig nem is kampány, hiszen itt nem egy adott jelölt támogatására
szólítják fel a szavazókat, hanem csak arra, hogy menjenek el
szavazni (a francia törvény egyébként ezt
sem engedi meg). Azt is hozzátette, hogy a Twitternek nem
ilyenekkel kellene kötekednie, hanem inkább a terroristákat
kellene alaposabban szűrnie (mindezt maga is egy felháborodott
tweetben osztotta meg a nagyvilággal).
Ahogy a Gizmodo cikke is kiemelte, úgy tűnik, viszonylag egyszerű valamit megtiltani a közösségi médiának, arra viszont már nehezebb törvényt hozni, hogy pontosan úgy működjön, ahogy azt a törvényhozó elvárja tőle.
Fake news, infox vagy kampány?
A fake news-ellenes törvényt a 2016-os amerikai választások állítólagos befolyásolása miatt fogadta el a francia törvényhozás, miután Emmanuel Macron francia elnök azzal vádolta meg Moszkvát, hogy az ország fizetett netes trolljai elmossák az igazság és a hazugság közötti határokat, és aláaknázzák a szavazók liberális demokráciába vetett hitét.
A törvény elfogadását Francoise Nyssen kulturális miniszter fontos lépésnek nevezte a demokrácia védelmében, miközben kritikusai szerint alkalmazhatatlan, így felesleges is – úgy tűnik, az alkalmazhatóságban nincsen hiba, csak épp nem úgy történik, ahogy elképzelték. A fake news elleni küzdelemben a törvény elfogadása mellett egy másik jelentős siker is született: legyőzték magát a kifejezést, a francia nyelvművelők ugyanis helytelennek tartják, hogy Franciaországban is az angol kifejezést alkalmazzák, így helyette inkább az information fallacieuse (hamis információ, röviden infox) kifejezést javasolják.
A Twitteren – ahogy máshol is – egyébként régóta komoly problémát jelentenek az álhírek: egyes tanulmányok szerint a középiskolások 82 százaléka nem tudja megkülönböztetni még a vállaltan szponzorált tartalmakat sem a valódi hírektől, sokan pedig attól teszik függővé, hogy hitelt adnak-e egy hírnek, hogy az mennyire részletes, vagy épp mennyi fotót tartalmaz. Ettől most nem kell tartani: ha nincs tartalom, nincs álhír sem.