Szorgos űrméheket küld a NASA a Nemzetközi Űrállomásra

2019.04.05. · TECH

„Van néhány dolog az űrben, amit csak az emberek tudnak elvégezni. A többit a robotokra hagyhatjuk” – írja a NASA a közleményben, miszerint három űrméhet küldenek fel a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), hogy segítsék a személyzet munkáját.

Az űrhivatal szilícium-völgyi Ames Kutatózközpontjában kifejlesztett, kocka alakú robotok nem a kinézetük miatt kapták az Astrobee, vagyis űrméh elnevezést, hanem azért, mert szorgos méhecskeként repkednek majd az űrállomáson, hogy olyan rutinfeladatok elvégzésétől szabadítsák fel a személyzetet, mint az alapvető karbantartás, a zajszintek monitorozása vagy a leltározás.

photo_camera Fotó: NASA

Az egyébként önvezető robotok természetesen a NASA földi kutatóinak segítségére is lesznek, az új technológiák távirányítású tesztelése mellett például az ember-robot interakció vizsgálatában is, ami a közelgő Hold- és Mars-missziók során létfontosságú kérdés lesz.

A kamerákkal és szenzorokkal felszerelt, 30x30x30 centiméteres robotok propellerek segítségével repülnek, összetett képérzékelő rendszerüknek köszönhetően akadálymentesen közlekednek, az útjukba kerülő tárgyakat elkerülve. A rakományok szállítása és különböző kísérletek elvégzése érdekében robotkarokat is lehet hozzájuk csatlakoztatni. Az űrméhek akkumulátorral működnek, ha pedig észlelik, hogy merülőben van az aksi, automatikusan a töltőállomás felé repülnek, és dokkolják is magukat.

Először a három közül két robotméhet küldenek fel az ISS-re – ezt április 17-én a NASA oldalán élőben is lehet követni.