A génszerkesztéssel felturbózott immunsejtek olyan vírusok ellen is hatékonyak, amelyekre nincs gyógyszer

2019.05.20. · tudomány

A légzőszervi szinciciális, más néven óriássejtes vírus, az RSV (respiratory syncytial virus) egyike azoknak az emberre is veszélyes virális kórokózoknak, amelyek ellen az orvostudomány nem tudott eddig vakcinát előállítani.

A seattle-i Fred Hutchinson Rákkutató Központ munkatársai a Science-ben május 17-én publikálták azt a kutatási eredményt, amely szerint a CRISPR génszerkesztési technológiával sikerült olyan immunsejteket előállítani egerekben, amelyek megküzdöttek az RSV-fertőzéssel. Az amerikai kutatók a laborrágcsálók B-limfocitáinak genomját alakították olyanná, hogy a sejtek által termelt antianyag elpusztította a vírusokat.

A mechanizmus megértéséhez tudni kell, hogy az immunrendszer B-sejtjei ismerik fel az „idegen” behatolókat, és amikor ezek a sejtek idegen fehérjével találkoznak, antitesteket termelnek, amelyek a potenciális kórokozó felszínére tapadva elpusztítják azt.

Az RSV számítógépes modellje
photo_camera Az RSV számítógépes modellje Fotó: KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRA/Science Photo Library

Az amerikai kutatók úgy módosították az egérimmunsejteket, hogy azok az RSV antitestjeit állítsák elő, és ezeket a B-limfocitákat juttatták mintegy oltásként a fertőzött egerek szervezetébe. Az eredmény még a kutatókat is meglepte.

A Fred Hutchinson Rákkutató Központ munkatársai szerint az RSV ellen – az AIDS-betegséget kiváltó HIV-hez hasonlóan – eddig nem létezett célirányos védekezés, ám a génszerkesztéssel felturbózott immunsejtek e téren is meghozhatják az áttörést.

A genomszerkesztésben rejlő lehetőségekkel az alábbi cikkeinkben foglalkoztunk korábban: