Prostituálódnak a nílusi repülőkutyák

Egy frissen megjelent izraeli tanulmány szerint a nílusi repülőkutyáknál (Rousettus aegyptiacus) a fiatal hímek azért osztozkodnak az általuk zsákmányolt gyümölcsön a nőstényekkel, hogy a későbbiek során több párosodási lehetőséghez jussanak. A kutatók egy éven keresztül figyeltek meg egy kolóniát, és a kölykök genetikai vizsgálata után azt állapították meg, hogy azoknak a hímeknek, amelyek gyümölcsöt adtak a nőstényeknek, több leaszármazottjuk lett.

Rögös út vezetett idáig: mindeddig úgy tűnt, hogy a repülőkutyák nem prostituálódtak teljes mértékben, és nem találtak közvetlen összefüggést a gyűjtögetés és a szexuális sikeresség között. Volt olyan közülük, amelyik hiába vitt haza sok gyümölcsöt, szerelmi téren egy teljes csőd volt, ebből a kutatók arra következtettek, hogy az állatok azt a repülőkutyát választják, amelyik tetszik nekik. Ennyit a romantikáról: a mostani vizsgálat szerint igenis van szerepe az osztozkodásnak a párválasztásban.

A kutatók szerint azonban nem ez az egyetlen ok, amiért a repülőkutyák megosztják egymással az élelmet, ezzel ugyanis a kolónia jólétéről is gondoskodnak, illetve néhány esetben egyszerűen inkább odaadják a másiknak a gyümölcsöt, mint hogy összevesszenek rajta.

Ölelkező nílusi repülőkutyákFotó: Jean-François Noblet/Biosphoto

A problémát az eddigiekben az okozta, hogy a gyümölcs átadását nem közvetlenül követte a szexuális aktus, ezért volt szükség a génvizsgálatra: úgy tűnik, hogy a nőstények emlékeztek rá, ki hívta meg őket vacsorázni, és ettől függően választottak párt maguknak.

Van, amikor egy kavics is elég

Nem a nílusi repülőkutya az egyetlen állat, amelyik ajándékokkal vásárolja meg a párosodási lehetőséget: hasonló viselkedést figyeltek meg a rőt vérszopó denevérnél (Desmondus rotundus) is, bár itt az élelem természetéből fakadóan bonyolultabb a folyamat, ugyanis még vissza is kell öklendezniük a vért.

A technika a csimpánzoknál is működik, náluk dupla olyan gyakran járt sikerrel a reménybeli kérő, ha húst kínált a kiszemelt nősténynek, mint azok a hímek, amelyek megspórolták a meghívást. Nem különbek az Adélie-pingvinek sem, a Pygoscelis adeliae nőstényei viszont nem az élelemre buknak, hanem a csinos kavicsokra. A madárpárok fészekrakáskor közösen gyűjtenek köveket, a nőstény viszont hajlamos rá, hogy ha egy másik hímnél egy különösen vonzó követ lát, felajánlkozik neki a szép kavicsért cserébe.

A mostani kutatásban annak ellenére, hogy egyértelmű kapcsolatot találtak a gyümölcsön való osztozkodás és a sikeres párosodások között, azért maradt hely a romantikának is: a nőstény nílusi repülőkutyák valamilyen, eddig még feltáratlan preferencia szerint választottak párt maguknak, ez pedig évről évre változott.

Lazán kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Licsilé

Nehogy azt hidd, hogy attól, hogy vegánszandálba járkálsz itt le és fel, teszel értük valamit, ha komolyan gondolnád, akkor most szépen bevernél nekem egyet, aztán bedobnál a Dunába az üvegem után, de ehhez is gyáva vagy, az a baj veletek, faimádó majmokkal, hogy be vagytok szarva, féltitek a szaros kis életeteket, azért pofáztok folyton a bolygóról.

Jónapod

Jónapunk jónapod, mondjuk megint a szegényapának, ne bánkódj, ne búsongj, hol a szegényanya, kérdezzük aztán, hol bujkál a szép kerekhasú szegényanya, hol van, merre van, hova dugtad, hol rejtegeted.