A zajszennyezés miatt félreértik egymást, és egyre agresszívebbek a vörösbegyek az Egyesült Királyságban

Az emberi tevékenység háttérzajában a madarak félreértik egymást, a hangszennyezés miatt agresszívabbnak érzékelik a riválisaik énekét, emiatt megváltozó viselkedésük pedig rontja életminőségüket, és csökkenti reprodukciós potenciáljukat.

A belfasti Queen's University kutatói az 1960-as években az Egyesült Királyság nem hivatalos címermadarává választott vörösbegyek (Erithacus rubecula) viselkedését vizsgálták. A Royal Society Biology Letters folyóiratban közzétett eredményeik szerint a korábban a városi közparkokban is rendszeresen megtelepedő madarak kifejezetten rosszul reagálnak a fokozódó zajszennyezésre.

Éneklő vörösbegyFotó: Michel Rauch/Biosphoto

A kutatók azt vizsgálták, miként hat a madarak énekére és viselkedésére a civilizációs hangkulissza. A kísérletben egyszerűbb (békésen viselkedő egyedek által hallatott), illetve összetettebb (a területszerzés vagy fészekvédelem idején alkalmazott) vörösbegydallamokat játszottak le a madaraknak, méghozzá úgy, hogy a madárdalokat civilizációs hangokkal szennyezték. Kiderült, hogy egy bizonyos zajhatár fölött az egyszerű és békés énekeket is hadüzenetté bonyolítja az emberi háttérzaj.

Az agresszióra adott válasz és a stressz akkora energiabefektetés, amely a táplálékszerzés és a szaporodás kárára megy – állapították meg a kutatók, akik szerint a zajszennyezés is oka lehet annak, hogy csökken az angliai madárpopuláció, de ennek tisztázására még számos más vizsgálatra is szükség van.