Itt a 18 atomból épített széngyűrű, amit akár tranzisztorként is lehet használni

Az Oxfordi Egyetem és az IBM zürichi kutatóközpontja, az IBM Research kémikusai csütörtökön a Science-ben bejelentették, hogy közös erővel megépítették a világ első mesterséges 18 szénatomból álló gyűrűjét.

A természetben a szén számtalan formát alkothat: a gyémánt térszerkezetét az adja, hogy az atomok négyesével alkotnak szomszédságot, míg a grafén speciális tulajdonságai abból adódnak, hogy hármasával helyezkednek el a szénatomok – ugyanúgy, mint a közönséges grafitban, illetve a mesterséges szén nanocsövekben és a fulleréneknek nevezett molekulákban.

A 18 szénatomos nanogyűrű számítógépes modelljeFotó: IBM Research

A C18 ciklokarbonmolekulát a C24O6-ból egy speciális, a naotechnológiában használatos elektronmikroszkóp segítségével építették meg a kutatók, szó szerint atomról atomra. Ez az első olyan stabil szerkezetű szénmolekula, amelyben az atomoknak csak két szomszédjuk van.

Molekulaépítés lépésről lépésreFotó: IBM Research

A C18 kémiailag sokkal reakcióképesebb, mint a grafén vagy a gyémánt, így a kutatók szerint eredményesen lesz felhasználható a nano- és a tranzisztortechnológiai fejlesztésekben is.