Úgy összenőtt az ember a telefonnal, hogy az akkumulátor töltöttsége már a kedvére is kihat

Meghökkentő eredményre jutott a londoni Cass Business School kutatása: a mobiltelefon töltöttségét jelző ikon állapota kihat a kedélyállapotunkra, sőt, arra is, hogy hogyan érzékeljük a teret és az időt. Lehet, hogy ez csak az angolokra igaz, de a megkérdezettek már egy utazás hosszát sem metrómegállóban vagy kilométerben határozták meg, hanem inkább annak alapján, hogy kibírja-e a telefonjuk, amíg odaérnek.

Thomas Robinson, a Cass marketingszakértője szerint nem elég, hogy az emberek töltőpontok között sodródva élik le az életüket, az akkumulátor töltöttsége a kedélyállapotukra is kihat: a kutatásban részt vevők közül azok, akiknek fel volt töltve a telefonja, pozitív érzésekről számoltak be, akik viszont lemerültek, szorongásról és kellemetlen közérzetről számoltak be. 

Arról, hogy a válaszadók mintája mennyire volt széles és reprezentatív, egyelőre nem tudni, mert a Phys.org-on csak előzetes eredmények jelentek meg, a teljes tanulmányt az összes részlettel a Marketing Theory című folyóirat publikálja majd. 

Félig üres, vagy félig tele?

Az előzetes közlemény szerint mindenesetre a válaszadók közül azok, akiknek félig volt csak feltöltve a telefonjuk, már elkezdtek szorongani. A kutatók szerint ennek oka a mobilok fejlődésében keresendő: már nemcsak kommunikáció eszközei, hanem pénztárcák, naplók, szórakoztató eszközök egyben, ha pedig a felhasználó úgy érzi, hogy mindebből kimarad, az szorongást kelthet benne. Robinson szerint a telefon töltöttsége alapján az emberek egymásról is véleményt alkotnak, azt, aki hagyja lemerülni a mobilját, a többiek hajlamosabbak antiszociálisnak bélyegezni.

Elsőre különösnek tűnik, hogy ennyire kihat a telefonhasználat az ember életére, de már jó néhány éve több mobil van a földön, mint ahány ember, a legtöbben pedig folyamatosan maguknál tartják a készüléküket. Egy 2016-os magyar kutatás a gyerekek játékmackójához való ragaszkodásához hasonlította ezt a viszonyt: a válaszadók 79 százaléka mindössze egy-két órára tudja letenni a telefont, különben mindenhová magával viszi. 

Az amerikai egészségügyi minisztérium kutatása szerint a fiatalok többsége már 2014-ben sem tudta elképzelni az életét mobil nélkül – sőt, sokan azt vallották, hogy a telefonjuk a személyiségük részét képezi. Ezek után nem is csoda, ha Robinson szerint a felhasználók hajlamosak azt feltételezni, hogy az ember az élethez is úgy viszonyul, mint a telefon töltöttségéhez: azt, aki hagyja lemerülni, sokan nemcsak antiszociálisnak, hanem felelőtlennek is tartják. 

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Kitört az I. Nagy Streamingháború

Minden bizonnyal vége a Netflix egyeduralmának, az HBO és az Amazon mellé pedig özönlenek a vetélytársak: az Apple és a Disney novemberben indította el online film- és sorozatstreamelő szolgáltatását, de aztán jönnek a nagy stúdiók, és viszik magukkal a Jóbarátokat és az Office-t is a Netflixről.