Új autóbirodalom születik: egyesül a Fiat Chrysler a Peugeot, az Opel és a Citroën gyártójával
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és a francia Groupe PSA igazgatósága megegyezett a két cég 40 milliárd euró értékű fúziójának részleteiről – a testvéries szövetségben 50-50 százalékos részesedése lesz mindkét csoportnak. A világ nyolcadik és kilencedik legnagyobb autógyártójából így egy olyan szuperszövetség jön létre, ami egyből a lista harmadik helyére ugrik előre, a Volkswagen csoport és Toyota csoport mögött.
A két cég legfrissebb adatai alapján a szövetség alkalmazottainak száma 410 ezer, összesített éves autóeladása 8,7 millió, teljes bevétele 170 milliárd euró, üzemi nyeresége pedig 11 milliárd euró körül lesz. A cégek reményei szerint a fúzióval 3,7 milliárd eurónyi költségmegtakarítást érhetnek el anélkül, hogy akár egy gyárat is be kellene zárni.
Az új cég vezérigazgatója a PSA vezetője, Carlos Tavares lesz, míg a Fiatot igazgató John Elkann elnökként folytatja a megegyezés szerint. A szövetség székhelye a Fiat Chrysler jelenlegi otthonában, Hollandiában lesz majd, de egy második számú központot is fenntart majd Detroit környékén.
Az autóipari adatokkal foglalkozó Edmunds elemzési igazgatója, Jessica Caldwell a CNN-nek elmondta, a két cég fúziója nem az egyes termékekről vagy az új piacok felé való nyitásról szól, hanem inkább a jövő járműveit célzó kutatások könnyebb finanszírozásáról. „Az elektromos és önvezetős autók jövője, amit mindenki annyira vár, nem jöhet el a nagy autógyártók egyesülése és stratégiai szövetsége nélkül, mert a kutatási és fejlesztési költségeket csak megosztva tudják fedezni” – mondta Caldwell, aki okos lépésnek tartja a fúziót a két cég részéről.
Az elemzők szerint a PSA-nak nagyobb szüksége volt az egyesülésre, mivel a cégcsoport igencsak lemaradt a zöld fejlesztésekben: a teljes eladásainak csak 0,3 százalékát teszik ki az elektromos autók. A PSA és az FCA ilyen irányú fúziója nem egyedülálló a piacon: a Volkswagen a Forddal, a BMW a Daimlerrel, a Honda pedig a General Motorsszal kötött szövetséget, hogy közösen fejlesszenek elektromos és önvezető autókat.
Az új cég alá így a következő ismertebb autómárkák tartoznak majd: az FCA részéről a Fiat, a Chrysler, az Alfa Romeo, a Dodge, a Jeep, a Lancia és a Maserati; a PSA részéről pedig a Peugeot, a Citroën, az Opel, a Vauxhall és a DS.
Sehogy sem akar eljönni az autómentes forradalom
Az Uber és a Lyft azt ígérte, hogy majd forradalmasítják a közlekedést, és nem lesz többé szükségünk saját autóra, ennek ellenére egyre többen vásárolnak kocsit. Szakértők szerint az emberek egyszerűen túlságosan szeretnek autót birtokolni, de idővel ez is változhat.
Úgy veszik az európaiak a SUV-okat, mintha nem lenne holnap
A globális autóipar üvegházgáz-kibocsátása 2018-ban nagyobb volt, mint az Európai Unióé, derül ki a Greenpeace friss tanulmányából. Csak a Volkswagen-csoport több szén-dioxiddal terhelte tavaly a légkört, mint egész Ausztrália.