Sehogy sem akar eljönni az autómentes forradalom
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Hol ettől, hol attól a forradalmi eszköztől várja az ember az egész közlekedés átalakulását, de ez valahogy csak nem jön el: az Uberhez és a Lyfthez hasonló cégek azt ígérték, hogy nemsokára eljön az idő, amikor nem kell mindenkinek saját autó, de az eladások száma ettől függetlenül világszerte emelkedik. A kutatók szerint az átmeneti visszaesés nem annyira a hirtelen támadt környezettudatosságnak, hanem inkább a tíz évvel ezelőtti recesszió után csökkenő vásárlókedvnek volt köszönhető. Most, ahogy a piac már kilábalt a válságból, egyre többen döntenek saját autó mellett.
A milenniumi nemzedék körében megfigyelhető növekvő tudatossággal is óvatosan kell bánni Robin Chase, a Zipcar egykori igazgatósági tagja szerint: könnyen lehet, hogy amint megszületik az első, legkésőbb a második gyerekük, győz a kényelemszeretet, és azok is saját kocsit vesznek, akik eddig nem látták szükségét.
Bruce Schaller New York-i közlekedésügyi szakértő szerint az Egyesült Államokban annak ellenére növekednek az autóeladások, hogy közben az Uberhez hasonló szolgáltatásokat is egyre többen veszik igénybe – az elmúlt tíz évben folyamatosan egyre több kocsit vesznek az emberek. A tendencia ott is megfigyelhető, ahol a közösségi fuvarozó szolgáltatások különösen népszerűek, igaz, egy százéves megszokást nem lehet egy pillanat alatt megváltoztatni – tette hozzá Schaller.
Idővel biztosan változik
A Lyft vezetői ennek ellenére optimisták: szerintük nagyon valószínű, hogy a jövőben egyre kevesebb saját tulajdonú autó lesz a Földön. Logan Green és John Zimmer szerint világszerte megfigyelhető, hogy kevesebb gépkocsit vásárolnak, ez pedig szerintük az autóipar végét jelenti majd. Igaz, a Nagy-Britanniában és Törökországban csökkenő eladásoknak például elég prózai okai vannak, az előbbi esetben a Brexit, az utóbbiban pedig az ország gazdasági nehézségei tehetőek felelőssé.
A Forbes 2017-es cikke szerint az autók töretlen népszerűsége mögött az áll, hogy az emberek egész egyszerűen szeretnek saját kocsit birtokolni, ez pedig azt is jelenti, hogy nagy valószínűséggel csak a hangsúlyok kerülnek át a hagyományos autókról az elektromos járművekre.
Chase szerint azért nem törvényszerű, hogy mindenki autóra vágyjon: ahogy az Uber és a Lyft is előszeretettel hangsúlyozza, a közlekedés átalakulóban van, és az eddigi trendekből nem sokat tudhatunk meg a jövőről. A saját tulajdonú gépjárművek mások szerint is visszaszorulnak majd: miután az idő 90 százalékában állnak, tulajdonképpen feleslegesek.
Egyes szakértők a megoldást az önvezető autózásban látják, amelynek eredményeként idővel a tömegközlekedés is feleslegessé válhat. Martin Mayfield, a Sheffieldi Egyetem mérnökprofesszora szerint ezzel a városkép is átalakul majd, ez a gyakorlatban pedig azt jelenti, hogy tíz-húsz éven belül már mindenkit a saját robotsofőrje vihet majd munkába – miközben búcsút mondhatunk majd a vonatoknak és a buszoknak is.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
Úgy veszik az európaiak a SUV-okat, mintha nem lenne holnap
A globális autóipar üvegházgáz-kibocsátása 2018-ban nagyobb volt, mint az Európai Unióé, derül ki a Greenpeace friss tanulmányából. Csak a Volkswagen-csoport több szén-dioxiddal terhelte tavaly a légkört, mint egész Ausztrália.
Az olajiparnak ideje szembenéznie azzal, hogy a sorsa a hanyatlás
Egyszer eljön a pont, amikor az energiaátállás miatt csökkenni kezd az olaj iránti kereslet, és ez jelentősen destabilizálhatja a piacot. Norvégiában 2017 volt az első év, amikor csökkent az olajfogyasztás. Hogyan gondolkodjanak hosszú távon az olajipari vállalatok? És a befektetők?
Hatalmasat ugrott egy év alatt az elektromos autók száma Európában
Kína már tavaly átlépte az álomhatárt, az amerikaiak viszont még várhatnak rá. Volt olyan ország, ahol 691 százalékkal több elektromos autót adtak el 2018 első felében, mint tavaly ilyenkor.