Úgy veszik az európaiak a SUV-okat, mintha nem lenne holnap
A világ 12 vezető autógyártójának éghajlatra gyakorolt hatását vizsgáló tanulmányt tett közzé a Greenpeace. Az elemzés szerint a Volkswagen-csoport jár az élen az üvegházhatású gázok globális kibocsátásban, aztán a Renault Nissan, a Toyota, a General Motors és a Hyundai-Kia-csoport következik.
A tanulmány szerint a globális autóipar kibocsátása 2018-ban nagyobb volt, mint az egész Európai Unióé együttvéve.
A három német autógyártó cég (VW, Daimler, BMW) együttes kibocsátása is meghaladta tavaly Németország teljes évi kibocsátását. A Volkswagen egymaga pedig több szén-dioxiddal terhelte a légkört, mint Ausztrália.
A Greenpeace szerint az autógyártó cégek tovább növelik az átlagnál is sokkal több szén-dioxidot kibocsátó SUV-ok (utcai terepjárók) gyártását. Európában ez a típus 2008-ban még 8 százalékkal részesült az újautó-eladásokból, 2018-ra ez az arányszám 32 százalékra nőtt. Az USA-ban tavaly mintegy 70 százalék volt a piaci részesedésük.
Benjamin Stephan, a Greenpeace Németország közlekedés- és klímakampányosa szerint „a belsőégésű motoros járművek hatékonyságának növelése és a hibridek terjedése csak ráncfelvarrás a klímavészhelyzet időszakában. Ennél jóval felelősségteljesebb hozzáállást várunk el az autóipartól. Az lenne a feladatuk, hogy lehetőséget adjanak az embereknek a valóban zöldebb, tisztább és klímabarátabb közlekedési eszközök választására.”
A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak eléréséhez, a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fok alatt tartásához a Greenpeace szerint többek között arra van szükség, hogy az autógyártó cégek
- vezessék ki 2028-ig a dízel-, benzines és hagyományos hibrid motorokat;
- hozzák nyilvánosságra ütemtervüket, amelyben bemutatják, miként állnak át a lehető leghamarabb a kisebb, energiahatékonyabb elektromos járművek gyártására;
- növeljék az elektromos járművek fejlesztésére fordított összegeket annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártása mind társadalmi, mind környezeti szempontból megfelelő legyen.
Kapcsolódó cikkeink korábbról:
Trump szerint Henry Ford forog a sírjában, amiért a gyár csökkentené az emissziót
Négy nagy autógyártó is megállapodott Kaliforniával az emisszió csökkentésében, ezzel is szembefordulva Donald Trump terveivel. Az amerikai elnök tajtékzik.
A nagy autógyárak beintettek Trumpnak, és megállapodtak Kaliforniával az alacsonyabb kibocsátásról
Az állam vezetői titokban megegyeztek a BMW-vel, a Forddal, a Hondával és a Volkswagennel arról, hogy ha a szövetségi kormány tényleg elveszi az önrendelkezési jogot Kaliforniától, a gyártók önként vállalják a jelenlegi kibocsátási normák fenntartását.
Az olajiparnak ideje szembenéznie azzal, hogy a sorsa a hanyatlás
Egyszer eljön a pont, amikor az energiaátállás miatt csökkenni kezd az olaj iránti kereslet, és ez jelentősen destabilizálhatja a piacot. Norvégiában 2017 volt az első év, amikor csökkent az olajfogyasztás. Hogyan gondolkodjanak hosszú távon az olajipari vállalatok? És a befektetők?