Úgy veszik az európaiak a SUV-okat, mintha nem lenne holnap

2019.09.10. · gazdaság

A világ 12 vezető autógyártójának éghajlatra gyakorolt hatását vizsgáló tanulmányt tett közzé a Greenpeace. Az elemzés szerint a Volkswagen-csoport jár az élen az üvegházhatású gázok globális kibocsátásban, aztán a Renault Nissan, a Toyota, a General Motors és a Hyundai-Kia-csoport következik.

A tanulmány szerint a globális autóipar kibocsátása 2018-ban nagyobb volt, mint az egész Európai Unióé együttvéve.

A három német autógyártó cég (VW, Daimler, BMW) együttes kibocsátása is meghaladta tavaly Németország teljes évi kibocsátását. A Volkswagen egymaga pedig több szén-dioxiddal terhelte a légkört, mint Ausztrália. 

link Forrás

A Greenpeace szerint az autógyártó cégek tovább növelik az átlagnál is sokkal több szén-dioxidot kibocsátó SUV-ok (utcai terepjárók) gyártását. Európában ez a típus 2008-ban még 8 százalékkal részesült az újautó-eladásokból, 2018-ra ez az arányszám 32 százalékra nőtt. Az USA-ban tavaly mintegy 70 százalék volt a piaci részesedésük.

Benjamin Stephan, a Greenpeace Németország közlekedés- és klímakampányosa szerint „a belsőégésű motoros járművek hatékonyságának növelése és a hibridek terjedése csak ráncfelvarrás a klímavészhelyzet időszakában. Ennél jóval felelősségteljesebb hozzáállást várunk el az autóipartól. Az lenne a feladatuk, hogy lehetőséget adjanak az embereknek a valóban zöldebb, tisztább és klímabarátabb közlekedési eszközök választására.” 

A Volkswagen wolfsburgi gyártósora idén tavasszal
photo_camera A Volkswagen wolfsburgi gyártósora idén tavasszal Fotó: JOHN MACDOUGALL/AFP

A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak eléréséhez, a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fok alatt tartásához a Greenpeace szerint többek között arra van szükség, hogy az autógyártó cégek

  • vezessék ki 2028-ig a dízel-, benzines és hagyományos hibrid motorokat;
  • hozzák nyilvánosságra ütemtervüket, amelyben bemutatják, miként állnak át a lehető leghamarabb a kisebb, energiahatékonyabb elektromos járművek gyártására;
  • növeljék az elektromos járművek fejlesztésére fordított összegeket annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártása mind társadalmi, mind környezeti szempontból megfelelő legyen.

Kapcsolódó cikkeink korábbról:

link Forrás
link Forrás
link Forrás