10 új madárfaj került elő az indonéz szigetvilágból

2020.01.10. · tudomány

Bár a madárvilág az egyik legjobban ismert állatcsoport a Földön, évente átlagosan 4-5 fajjal gazdagodik a fajok száma.

A gerincesek tojással szaporodó, melegvérű osztálya 2020. január 10-én tíz új fajjal bővült a Science-ben közölt tanulmány szerint. A szingapúri és indonéziai ornitológusok és taxonómusok által jegyzett publikáció a világ tizenegyedik legnagyobb szigete, Celebesz, illetve a Togean-szigetek, továbbá Peleng és Taliabu szigetének trópusi erdeiben azonosította az új fajokat.

A küllemük mellett genomjuk és vokalizációjuk, magyarán énekrepertoárjuk alapján önálló fajokká nyilvánított énekesmadarak a szigetek belső területein élnek, a kutatók szerint ez a magyarázata annak, hogy eddig nem lajstromozták őket.

A tíz új faj közül többet már korábban felfedeztek a kutatók, de csak mostanra fejeződött be a minden kétséget kizáró azonosításuk.

A talibaui mézevő, a talibaui füzike és a talibaui tücsökmadár
photo_camera A talibaui mézevő, a talibaui füzike és a talibaui tücsökmadár Fotó: James Eaton/ Birdtour Asia

A fajoknak ugyan még nincs magyar nevük, de a latin nevezéktan alapján megpróbáltuk elkeresztelni őket.

• Talibaui mézevő (Myzomela wahe)