Virtuális valóságban találkozott újra halott lányával egy koreai nő
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
A dél-koreai Csang Csi-szung 2016-ban vesztette el hétéves lányát, Najont, aki egy ritka, gyógyíthatatlan betegségben hunyt el. A négygyermekes családanya egy tévéműsornak köszönhetően három évvel később újra láthatta a lányát, akinek arcát, hangját és mozgását nyolc hónapon keresztül alkotta újra a produkciós csapat a virtuális valóságban (VR) – a műsor február 6-án került adásba.
Az MBC csatorna „Találkoztam veled” című dokumentumfilmjének egyszerre megható és nyugtalanító képsoraiban anya és digitális lánya egy közös emlékekkel teli parkban találkoztak. Egy, a család számára kedves megszólalása után a lány a következő szavakkal köszöntötte a VR-headsetet viselő édesanyját: „Anya! Hol voltál, anya? Gondoltál rám?” – számolt be az adásról az Aju Business Daily.
Az érzelmes találkozást egy virtuális születésnapi parti követte, ahol először algalevest ettek közösen, de a torta és a gyertyagyújtás sem maradhatott el. A család többi tagja a virtuális térnek helyet adó színpad széléről, könnyek között nézte az eseményeket. „Talán ez egy létező paradicsom. Találkoztam Najonnal, aki mosolyogva fogadott, és bár nagyon rövid ideig, de nagyon boldog voltam. Azt hiszem, ez volt az az álom, amire mindig is vágytam” – mondta az édesanya.
A virtuális feltámasztás igazi piaci rés
A Black Mirror egyik korai epizódjához hasonló ötleteken, vagyis az elhunyt személyek digitális környezetben történő újraalkotásán már több cég dolgozik. A Paranormal Games fejlesztői például egy „virtuális szentélyt” igyekeznek létrehozni, ahol lehetőség lenne bepótolni mindazt, amit nem sikerült tisztázni valakivel életében.
„Mi van, ha sosem volt alkalmad elbúcsúzni? Mi van, ha úgy érzed, kezdesz elfelejteni valakit? Nekem néha pánikrohamom van, hogy kezdem elfelejteni, hogy nézett ki az édesapám”
– mondta a Fast Companynek az egyik fejlesztő, aki szerint a fotók ugyan segítenek enyhíteni a gyászt, de még jobb, ha az olyan apró emlékeket újra lehet élni, mint egy családi ebéd vagy egy közös hétvégi pihenés az udvaron.
A Dell nemrég összeszedte azokat a startupokat, amelyek már konkrétan erre a piaci résre koncentrálnak, és ugyan azt még nem tudni, hogy az ilyen alkalmazásoknak milyen hatása lesz a gyász folyamatára, a fejlesztőket és a kutatókat nem gyötrik etikai aggályok. „Mivel tudod, hogy az illető elhunyt, elfogadod a virtuális megfelelőjét annak, ami: egy megnyugtató emlékképnek. Nincs ebben semmi helytelen vagy erkölcstelen” – mondta a Princetoni Egyetem idegtudományi kutatója, Michael Graziano.
Bármelyik emberről képes robotot mintázni egy orosz startup
A Promobot azt ígéri, hogy Scarlett Johanssont vagy Michael Jordant is megvehetjük otthonra, vagy akár saját magunkat.
Virtuális valóság Velencében: Ed Wood felkéri Lugosi Bélát egy utolsó szerepre
A nagy filmfesztiválok közül elsőként Velence vállalta be, hogy külön szekciót szentel a VR-nak, de a helyszín és a videojátékszerű élmények egyelőre sokkal vonzóbbak, mint maguk a filmek.
Már 25 éve nyakunkon a virtuális valóság, de még mindig nem tudjuk, mihez kezdjünk vele
William Gibson 1984-ben megírta, a Wired 1993 óta erről beszél, a 2010-es évek elejétől bármikor berobbanhat a mainstreambe, egyelőre mégsincs mindenkinek VR-szemüvege otthon. Ennél is nagyobb baj, hogy az oktatásban és a kultúrában is hanyagoljuk, pedig óriási lehetőséget rejlenek a technológiában.