Az MTA úgy foglalt állást az új Nemzeti alaptantervről, hogy nem foglalt állást

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Közleményben kommentálta kedden a Magyar Tudományos Akadémia a január végén péntek este nyilvánosságra hozott, egyeztetés nélkül készült új Nemzeti alaptantervet.

Az „MTA állásfoglalása a 2020. január 31-én megjelent új NAT-ról” című közlemény érdekessége, hogy egyáltalán nem szól a NAT-ról

Az elején arról írnak, hogy az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága korábban értékelte a NAT korábbi, 2018. augusztusban vitára bocsátott (majd elvetett) verzióját. Mint írták, „rámutattak annak kérdéses mozzanataira”, és felajánlották segítségüket a további munkálatokhoz.  

„A tudományos közösség azt tapasztalja, hogy a nyilvánosság kizárásával elvégzett átdolgozás eredményeként (...) egy kormányrendelet olyan Nemzeti alaptantervet léptetett hatályba, amelyet több pedagógusszervezet pedagógiai, tananyag-szervezési és tartalmi szempontból aggodalommal fogadott” – folytatódik az MTA állásfoglalása.

Majd a közlemény azzal zárul, hogy az MTA tudós testülete továbbra is kész „szakmai segítséget nyújtani az érintettek szakmai konszenzusán alapuló változat létrehozásához”. Emellett szívesen beszállnak a kerettantervek kialakításába és a megszülető tankönyvek lektorálásába, sőt meg is szervezik a „bevezetés tapasztalataival kapcsolatos szakmai eszmecserét”, ha van rá igény.

A múlt héten a Magyartanárok Egyesülete és a Történelemtanárok Egylete jelentette ki: elfogadhatatlan számukra a módosított alaptanterv, mert „mélyen gyerekellenes és normatív”, illetve mert „egyoldalú ideológiai normakövetést ír elő, amely »nemzetvédő« elvárás elfogult. Esetenként torzított történelmi képet, időnként kifejezetten torz történelemszemléletet tartalmaz.”

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: