Itt az amerikai hadsereg új csodafegyvere, a bombakereső szöcskekiborg

A Missouri állambeli St. Louisban található Washington Egyetem kutatói amerikai szöcskékből hoztak létre bombakereső kiborgokat, miután ezek az állatok igen érzékenyek az illatanyagokra, bőségesen rendelkezésre állnak, és valószínűleg jobb hatásfokkal működnek majd, mint a gépi illatelemző készülékek.

A Schistocerca americana csápjának végén nagyjából 50 000 érzékelő idegsejt található, ezek megfelelő inger hatására elektromos jeleket küldenek tovább a rovar agyába. A kutatók ezeket a jeleket igyekeztek elfogni, majd valós időben közvetíteni egy számítógép felé, ehhez a rovarokra szerelt miniatűr jeltovábbítókat használtak.

A kísérlet sikerrel járt, igaz, a folyamatban a szöcskék elveszítették a mozgóképességüket, ezért kis távirányítható járművekre erősítették őket. A kutatók különböző illatanyagokkal ingerelték az állatok csápját, ezek között a különböző robbanószerek mellett benzaldehidet és meleg levegőt is alkalmaztak. Kiderült, hogy az állatok különböző neuronális választ adnak a TNT szagára, mint a többire, így amellett, hogy meg tudták állapítani, mikor észlelnek robbanószert, azt is meg tudták fejteni, hogy pontosan milyen szagmintát érzékeltek.

Sokba került, de hasznosnak tűnik

A távirányítású rovarokkal hét órán keresztül tudtak kísérletezni, mielőtt megdöglöttek volna, ennyi idő alatt viszont a szag koncentrációját is fel tudták mérni, így remélik, hogy a későbbiekben a robbanószerek pontos felkutatására is tudják majd alkalmazni a technikát. A tesztek során a több állattal történő adatgyűjtésben 80 százalékos bizonyossággal érzékelték a TNT jelenlétét, de az esetleges zavaró tényezőket, így például a szelet vagy több szag párhuzamos jelenlétét egyelőre nem tesztelték.

A kutatást az amerikai haditengerészet finanszírozta, a kiborgok létrehozását a minisztérium 750 000 dollárral támogatta 2016-ban. Az azóta felmutatott eredmények szerint a kiborgok előtt fényes jövő állhat: mindössze néhány milliszekundum szükséges hozzá, hogy riasztást adjanak le a robbanószer jelenlétére.

A hírekről sok helyen tájékozódhatsz. A Qubit krízisben és békeidőben is arra törekszik, hogy az események mögött álló mélyebb összefüggéseket is megértsük – szigorúan a modern tudomány szemszögéből, több mint 100 tudós-szerzőnk és szakértő újságíróink révén. Ez nekünk sokba kerül, de reméljük, nektek is sokat ér.
Támogasd a Qubit fennmaradását!