Autó méretű miniholdat láttak keringeni a Föld körül

2020.03.02. · tudomány

Elképesztően zsúfolt ma már a Föld környéke: körülbelül ötezer műhold rója a köröket körülötte, nem beszélve a mintegy ötszázezer darabnyi űrszemétről. Természetes égitest csak egy kering a bolygó körül, a Hold, az Arizonai Egyetem Steward Obszervatóriumában dolgozó csillagászok azonban a múlt héten felfigyeltek egy újabb, valószínűleg átmeneti vendégre, amely nem emberi eredetű, és a Föld körül kering.

A 2020 CD3-nak elnevezett objektum lehet a Föld legújabb „miniholdja” – ez olyan űrbeli kőzetdarabot jelent, amelyet elkap a bolygó gravitációs mezője, ezért Föld körüli pályára áll, még ha csak átmenetileg is.

A miniholdak néhány hónapig, esetleg évig keringenek a bolygó körül, mielőtt távoznának a Naprendszer távolabbi régiói felé, vagy elégnének a Föld légkörében. Csillagászok szerint mindig van legalább egy minihold, de csak ritkán sikerül felfedezni őket, főként azért, mert annyira aprók. Eddig csak egy esetben jegyeztek fel hasonlót: 2006-ban és 2007-ben összesen 18 hónapig keringett a Föld körül egy mindössze 90 centiméteres átmérőjű aszteroida, a 2006 RH120.

A lehetséges másodikat a múlt héten fedezte fel Kacper Wierzchos, a NASA és az Arizonai Egyetem által finanszírozott Catalina Sky Survey kutatóprogram résztvevője. Az objektum átmérője 1,9 és 3,5 méter között van, a felszíne pedig a szénbe gazdag aszteroidákhoz hasonló jegyeket mutat. A vendégről felvétel is készült:

Egy középiskolai fizikatanár és amatőr asztrofizikus, Tony Dunn keringési modellje alapján a minihold már három éve kering a Föld körül, de 2020 áprilisában tovább is állhat.

A 2020 CD3 létezését azóta több más obszervatóriumból is megerősítették, de azt még további elemzéseknek kell tisztázniuk, hogy valóban űri eredetű kőzetről van szó, és nemcsak egy autó méretű űrszemétről.

Ha az univerzum tökéletes lenne, a minihold a Hold gravitációs mezőjére állna rá, és ezzel holdhold jönne létre, de a holdholdak sajnos csak elméletben léteznek.