A világ vezető politikusai meg tudnák fékezni a globális felmelegedést, ha akarnák
A világszerte nemcsak járványt, de zuhanó tőzsdeindexeket és termelési megtorpanást, a turizmus rég nem látott válságát, pánikhangulatot és idegengyűlöletet is okozó koronavírus rendkívül hasznosnak bizonyul – a klíma védelmében. A Guardian összeállítása szerint a légkör szén-dioxid tartalma jelentősen csökkent az utóbbi 4-6 hétben:
- Kína szén-dioxid kibocsátása az év első két hónapjában hozzávetőleg 200 megatonnával csökkent.
- Közép-Ázsiában gyárak azonnali hatállyal gyárakat zártak be, aminek hatásai az egész világra továbbgyűrűznek.
- A légiforgalom 4,3 százalékkal esett vissza februárban.
- A globális szén-dioxid-kibocsátás arra a szintre esett vissza, amelyet utoljára a 2008-2009-es gazdasági válság idején lehetett tapasztalni.
- Emberek milliói függesztették fel autóhasználatukat egyik napról a másikra, az iskolabezárások és a munkahelyeken bevezetett otthoni munkavégzés miatt.
- Óriási tömegeket vonzó és a légkör szén-dioxid-terheléséhez nagyban hozzájáruló rendezvényeket töröltek egyik pillanatról a másikra
A másik lehetőség: a járvány visszaveti a klímavédelmet is
Azt a Guardian publicistája, Jonathan Watts is megemlíti, hogy örülni majd akkor lehet, ha a kényszerűségből elrendelt azonnali változás tartós marad, vannak, akik ennek a forgatókönyvnek épp az ellenkezőjét valószínűsítik. Az Technology Review cikke szerint félő, hogy a globális felmelegedés legfőbb hajtóereje, a szén-dioxid kibocsátás magasabb lehet, mint valaha, amint a vírusfenyegetés megszűnik.
A kormányok ráadásul jó eséllyel teljesen felemésztik az összes tartalékukat a járvány elleni harcra, így abban a pillanatban, amint esély lesz a vélhetően megroggyant gazdaságok helyreállítására, sem forrás, sem politikai akarat nem marad majd a klímaváltozás megfékezésére. A jóval pesszimistább hangvételben értekező James Temple szerint:
- A tőkepiacok befagyásával a korábbinál jóval nehezebb lesz folytatni a megújuló energiaforrásokra való átállás meglehetősen magas költségeinek finanszírozását, új projektek pedig végkép nem indulnak majd.
- A zuhanó kőolajáraknak köszönhető olcsó benzin mellett bedőlhet az elektromos autók piaca.
- A Kínával való bármilyen további kereskedelmi korlátozás tovább veszélyeztetheti a megújuló energiaforrásokra alapozó termékek gyártását és értékesítését Nyugaton, lévén, hogy Kínában gyártják a napelemek, szélturbinák és lítiumion akkumulátorok jelentős részét.
- Az egészségükért és egzisztenciájukért aggódó átlagemberek szemében leértékelődhetnek a klímavédelmi célok és az utóbbi években tapasztalt erősödő klímatudatosság jelentősen visszaeshet.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: